. Archive Untuk Februari 2012

Rohypnol

Menurut laporan Polis seorang wanita telah dirogol oleh 5 lelaki disebuah kelab malam di Singapura pada malam Sabtu sebelum ditinggalkan.Wanita tersebut tidak berupaya untuk mengingati kejadian malam tersebut, namun ujian mengesahkan bahawa beliau telah dirogol berulang kali dengan kesan rohypnol di dalam darahnya dan progestrex, sejenis pil “mencuci” yang kecil.

Dadah tersebut kini digunakan oleh perogol-perogol dan kemudian “mencuci” mereka. Progesterex dibekalkan kepada para Doktor haiwan untuk “mencuci” haiwan besar.
 
Khabarnya Progesterex digunakan bersama Rohypnol, sebagai dadah “Dating” dan rogol.
 
Apa yang mereka perlu lakukan ialah menitiskan Rohypnol ke dalam minuman si gadis, mangsa tersebut tidak akan ingat apa-apa pun esok paginya, apa yang berlaku kepadanya sepanjang malam tersebut.
 
Progesterex amat senang larut dalam minuman, akan “mencuci” agar simangsa tidak akan mengandung akibat dari perkosaan tersebut dan siperogol tidak bimbang untuk perlu menjalani ujian air mani dan DNA kemudian.
 
Kesan dadah ini adalah K*E*K*A*L terhadap si mangsa.
 
Prodesterex asalnya adalah untuk memandulkan kuda.
 
Mana-mana wanita yang mengambilnya TIDAK AKAN MENGANDUNG SAMPAI BILA-BILA.
Si durjana boleh memperolehi dadah ini boleh mendapatkan dadah ini dari pusat haiwan atau mana-mana universiti, dan ia diramalkan akan digunakan dengan berleluasa di kampus-kampus.

Tolong edarkan maklumat ini kepada semua yang anda kenali, terutama teman wanita dan gadis remaja.
Berwaspada apabila anda keluar, jangan biarkan minuman anda terbiar tanpa dijaga oleh orang yang anda percayai.

||Read More »

Muslim Wajib Baca

Seorang guru wanita sedang bersemangat mengajarkan sesuatu kepada anak muridnya. Dia duduk menghadap anak muridnya. Di tangan kirinya ada kapur dan di tangan kanannya pula ada kayu pemadam.
Guru itu berkata, "Saya ada satu permainan. Caranya begini, di tangan kiri saya ada kapur, di tangan kanan ada kayu pemadam. Jika saya angkat kapur ini, maka sebutlah 'Kapur!', dan jika saya angkat kayu pemadam ini, maka katalah 'Pemadam!'.
Anak muridnya faham dan seterusnya menyebut dengan betul. Guru bersilih ganti mengangkat tangan kanan dan kirinya, semakin lama semakin cepat.
Gambar sekadar hiasan
Beberapa saat kemudian guru kembali berkata, "Baik sekarang perhatikan. Jika saya angkat kapur, maka sebutlah 'Pemadam!', dan jika saya angkat kayu pemadam, maka katakanlah 'Kapur!'.
Dan diulangkan seperti tadi, tentu saja murid-murid tadi keliru dan kekok, dan sangat sukar untuk mengubahnya. Namun lambat laun, mereka kembali biasa dan tidak kekok lagi. Selang beberapa saat, permainan berhenti.
Guru tersenyum kepada anak muridnya. "Murid-murid, begitulah kita umat Islam. Mulanya yang haq itu haq, yang batil itu batil. Kita begitu jelas membezakannya. Namun kemudian, setelah musuh kita memaksakan kepada kita dengan perbagai cara untuk menukarkan sesuatu, perkara yang haq telah menjadi bathil, dan sebaliknya.
Pada mulanya agak sukar bagi kita menerima hal tersebut, tapi kerana terus disosialisasikan dengan pelbagai cara menarik oleh mereka, lambat-laun kita akan terbiasa dengan hal itu, seterusnya kita mulai dapat mengikutinya.
Musuh-musuh kita tidak pernah berhenti membolak-balik dan menukar nilai murni akidah dan hukum Islam dari semasa ke semasa.
"Keluar berdua-duaan, berkasih-kasihan tidak lagi sesuatu yang pelik. Zina tidak lagi jadi persoalan, pakaian seksi menjadi hal yang lumrah, tanpa rasa malu,
seks sebelum nikah menjadi suatu kebiasaan dan trend, hiburan yang mengasyikkan sehingga melupakan yang wajib adalah biasa, materialistik kini menjadi suatu gaya hidup dan lain-lain." "Semuanya sudah terbalik. Dan tanpa disedari, anda sedikit demi sedikit menerimanya tanpa rasa ia satu kesalahan dan kemaksiatan. Faham?" tanya guru kepada anak muridnya.
"Baik, untuk permainan kedua," Gurunya meneruskannya.
"Cikgu ada Al-Quran, cikgu akan letakkannya di tengah karpet. Sekarang anda berdiri di luar karpet. Permainannya adalah, bagaimanakah caranya mengambil Al-Quran yang berada di tengah-tengah karpet tanpa memijak karpet?"
Murid-muridnya berfikir. Ada yang mencuba dengan tongkat, dan lain-lain.
Akhirnya guru memberikan jalan keluar, digulungnya karpet, dan dia mengambil
Al-Quran. "Ia memenuhi syarat, tidak memijak karpet ."
"Murid-murid, begitulah umat Islam dengan musuhnya. Musuh Islam tidak akan memijak-mijak anda dengan terang-terangan."
"Kerana tentu anda akan menolaknya dengan mentah. Orang biasa pun tidak akan rela kalau Islam dihina di hadapan mereka. Tetapi mereka akan monolak kita secara beransur-ansur, sehingga kita tidak sedar."
"Jika seseorang ingin membuat rumah yang kuat, maka dibina tapak yang kuat. Begitulah Islam, jika ingin kuat, maka bangunlah aqidah yang kuat. Sebaliknya, jika ingin membongkar rumah, tentu susah kalau dimulai dengan tapaknya dahulu, tentu sahaja dinding dan peralatan akan dikeluarkan dulu, kerusi dipindahkan dulu, almari dibuang dahulu satu per satu, baru rumah boleh dihancurkan."
"Begitulah musuh-musuh Islam menghancurkan kita. Mereka tidak akan menghentam terang-terangan, tapi merekaa akan perlahan-lahan merosakkan kita. Dimulai dari
perangai kita, cara hidup, pakaian dan lain-lain, sehingga meskipun kita muslim, tapi kita telah meninggalkan ajaran Islam dan mengikuti cara mereka. Dan itulah yang mereka inginkan. Ini semua ialah fenomena Ghazwul Fikri (Perang Pemikiran). Dan inilah yang dijalankan oleh musuh musuh kita."
"Kenapa mereka tidak berani terang-terang memijak-mijak kita, cikgu?" tanya murid- murid.
"Sesungguhnya dahulu mereka terang-terang menyerang Islam, misalnya Perang Salib, Perang Tartar, dan lain-lain. Tetapi sekarang tidak lagi."
"Seorang Raja kepada musuh Islam pernah berkata, jika kalian ingin mengalahkan umat Islam jangan memerangi mereka hanya dengan senjata saja, karena kalian telah kalah dihadapan mereka waktu kalian menggunakan senjata. Namun
perangilah AKIDAH mereka, Hancurkan pikiran-pikiran mereka,
Keluarkan dari dada-dada mereka semangat Islam, jadikan mereka bodoh terhadap akidah Islam, karena dalam akidahlah terletak kekuatan Islam, apabila akidah mereka telah keluar dari dada mereka maka mudah bagi kalian mengalahkan mereka, dengan senjata kita akan merugi banyak namun dengan menyerang pemikiran mereka kita tidak akan merugi bahkan kaum muslimin akan merugi"
"Begitulah Islam, kalau diserang perlahan-lahan, mereka tidak akan sedar, akhirnya hancur. Tapi kalau diserang secara terang-terangan, kita akan bangkit serentak, baru mereka gerun."
"Kalau begitu, kita selesaikan pelajaran kita kali ini, dan mari kita
berdoa dahulu sebelum pulang."

||Read More »

Kelantan Negeri Miskin

Kelantan Miskin

Di negeri miskin itulah,
Jual beli dihentikan bila azan berkumandang,
Di negeri miskin itulah,
Selebriti wanita popular tanah air bertudung ayu,
Di negeri miskin itulah,
Berebut ibu ayah mendaftar anak di Maahad Tahfiz Sains,
Di negeri miskin itulah,
Diperkenalkan sistem gadaian Islam Ar-Rahnu menolak riba,
Di negeri miskin itulah,
Kerja 5 hari seminggu mula berkuatkuasa,
Di negeri miskin itulah,
Hari Jumaat dijadikan hari menuntut ilmu agama,
Di negeri miskin itulah,
Cuti bersalin mula ditambah dari 40 ke 60 hari,
Di negeri miskin itulah,
Elaun Menteri Besar dipotong utk Tabung Serambi Mekah,
Di negeri miskin itulah,
Amalan memberi cenderamata kpd pemimpin dihentikan,
Di negeri miskin itulah,
Waktu bekerja pd bulan Ramadhan dipendekkan,
Di negeri miskin itulah,
Iddah diberikan khusus kpd kakitangan wanita yg kematian suami,
Di negeri miskin itulah,
Tak mungkin sekali kelihatan pawagam dan tempat hiburan,
Di negeri miskin itulah,
Papan tanda cara menjaga aurat ditayangkan,
Di negeri miskin itulah,
Peringatan waktu solat di sepanjang jalan,
Di negeri miskin itulah,
Ramai org mengenal mula mengenal tuhan,
Di negeri miskin itulah lahirnya tokoh2 terkenal,
Di negeri saya dilahirkan dan dibesarkan.

credited to: taksukamenaip.blogspot.com

||Read More »

Making people a priority

Here are a few of the many ways you can maintain and strengthen your established friendships and make new ones. Use these ideas to give you some guidelines when making friends, whether you’re recently retired, shy, widowed or simply at a loss as to how to meet new people:
 
Initiate casual interactions. Chat with the shop assistant when you buy your newspaper, share a joke with the service station attendant, or talk to a neighbour you’ve never spoken to. These interactions help sustain a sense of community.
 
Reawaken dormant relationships. Catch up with the cousin you haven’t talked to in years. Reconcile with long-lost friends. Spend time alone with your brother or sister. These people not only hold your history and link you to your own past, but nourishing these relationships offers opportunities for personal growth.
 
Don’t forget to write, phone or e-mail. When friends and family move away, stay in touch. The phone and e-mail are the fastest ways to connect, though face-to-face contact is still the best.
 
Leave home. Maybe you’re more comfortable avoiding social situations, but people stop growing when they stop venturing into the unfamiliar. Play cards or golf, take cooking classes, attend religious services, volunteer in a literacy program or join a gym, investment club or reading group.



||Read More »

Unleash the aspiring racer in you!

MAD Deal of the day: RM120 instead of RM240 for 30 minutes of Go-karting at speedway PLUS Circuit, Subang Jaya [50% off]
Feeling a little bored with just boasting about how well you can drive? Or do sim games on consoles fail to excite you anymore?
Round a few friends up and grab a lungful of tyre smoke and petrol fumes at Speedway PLUS Circuit. An elegant circuit featuring high speed corners to chicanes designed to separate real drivers from the beginners.
The 100cc 2-stroke karts are not your average run-of-the-mill karts, but are designed to bring you from the start to finish as quickly as possible, and do they corner like they are on rails.
Tell your friends about this deal from Comma Motorsports and be rewarded with every purchase they make through your link, or better yet, bring them there.

||Read More »

Adakah Anda Sudah Sedia

Cerita saja : Seorang lelaki ingin mendirikan rumah tangga dengan seorang wanita.
Lelaki : Hari ini aku tidak bujang lagi.
Wanita : Hari ini aku akan menjadi hari paling bahagia
Lelaki : Tak sabar nak akad nikah. Lepas ini boleh pegang-pegang
Wanita : Tak sabar merasa sesuatu yang kelazatan, hanya mampu mendengar dari kawan-kawan yang sudah kahwin.
Imam : Adakah kamu berdua ini bersedia untuk bernikah
Lelaki / Wanita : Ya
Imam : Sudahkan kamu sedia menangung dosa dari kelakukan isteri kamu
Lelaki : ???
Imam : Sebelum kita teruskan akad nikah ini, saya berharap wanita yang akan menjadi isteri kamu ini bertukarlah pakaian yang lebih sopan sedekit. Sedangkan kita berada di dalam masjid. Malaikat melihat detik-detik akan nikah kamu, syaitan lari lintang pukang kerana tidak dapat menyesatkan kamu ke maksiat.
Wanita : Terdiam dan tersimpul malu

Info : Banyak baju Perkahwinan sekarang terlalu teruk sedangkan ada yang berani memakainya. Ada juga baju akad nikah yang menampakan tali bra dan ada juga yang menampak seluar dalam. Kadang-kadang si pemakai tidak terfikir apa yang mereka lakukan.
P/s: Gambar ini sewaktu pernikahan untuk 2 pasangan pengantin. Kami tiada niat untuk mengaibkan sesiapa dan kami pasti, semua wajah telah ditutup.

||Read More »

What Is sold.my

Welcome to our site! The way you shop might never be the same again!

Sold.my, an affiliated site of Sold.sg, is an innovative auction website that offers users the chance to win brand new luxury and lifestyle products and services at greatly discounted prices. A whole variety of items are put up for auction daily. They include, the PS3, iPads, iPhones, Wii, digital cameras, tv sets, airline tickets to popular destinations, hotel and spa vouchers and many more.

To begin, purchase some Tokens from our site as these will be used to help you place your bids. If you see something you like, place a bid for it. If no one places a bid after you and the auction closes, you win the item. If someone places a bid after you, the countdown timer will increase by 20 seconds, much like a real auction, where the auction master goes, “Going once...Going twice...Sold!” It is as simple as that....or not quite.

There are strategies involved that make the auctions a lot more exciting and entertaining, for example, you can employ the use of auto bidders to help you place your bids. The mission here is to Outwit, Outbid and Outlast your fellow bidders, win the item you want and have a truck load of fun while doing it!

The future of entertainment shopping has arrived. Revolutionise the way you shop today!

Join Now

Your team

||Read More »

Terima Seadanya

ISTERI : abg ape kte mlm ni kte xpyh tdo sme2.. abg tdo lua, ayang tdo dlm blik..
SUAMI : knpe syg..
ISTERI : ha.. ayang ade 1 prmainan, ayang catatkn smue kburukan abg sbyk mgkin dn abg pun catatkn tntg kburukan ayang sbyk mgkin!esok pg kte bace blik tntg ape yg kte dah tulis tu..
SUAMI : ok..

> > mlm tu si isteri senaraikan tntg kburukan suami die smpai xtdo.. suami die di ruang tamu pun x tdo...hgga ...ke pg wktu sarapan,

ISTERI : ha, mcm mne, spe nk mulakn dlu???
SUAMI : ayang dlu mulakn..
ISTERI : ok abg dgr tau, (sambil mngeluarkn 2,3 helai kertas yg dicatat nya mlm td)..
ISTERI : abg x romentik... abg x pndai pujuk.. abg bla bla bla.. bla bla bla.. ok dah, skang abg plak..!
SUAMI : (die mngeluarkn 3,4 helai kertas yg kosong...) abg mntak maaf... takde ape yg abg dpt senaraikn tntg kburukan ayg.. sbb abg trima ayg seadanya.. dan sgala kburukan ayg abg sentiasa maafkn.. dn abg mntak maaf klau abg xsempurna di mata ayang...

> > si isteri trgamam dn air mata jatuh brlinangan,,, terus die peluk dan mmohon ampun pd suami nya.. die mnyesal,, krna tlh mlukakan hati suami nye.. die juga sedar dan brsyukur.. bhawa suami nya adalah insan yg terbaik yg tlh dianugerah kn untuk-Nya..

- Siapa nak share dipersilakan ..^_^

||Read More »

Khasiat Air Mani Untuk Wanita

Tiada apa pun dalam entri ini yang boleh dikatakan lucah tetapi info ini dikongsikan untuk maklumat dan pengetahuan semua. Rasanya bukan aku seorang saja yang bertanya diri sendiri kenapa orang lelaki bila dia dah berkahwin perutnya akan buncit. Selalu juga aku dengar orang cakap macam ni, “Sekarang ni kurus. Dah kawen nanti mesti gemuk.”
Walaupun istilah gemuk dan buncit itu tak sama, tapi dalam konteks ini ianya membawa maksud yang serupa, iaitu perut naik. Tapi…kenapa ye? – Aku bukan kurus wei, cuma tak gemuk je haha.
Persoalan itu terjawab akhirnya selepas aku baca satu artikel dalam Majalah Maskulin baru-baru ini. Jadi rasanya elok juga berkongsi dengan rakan² info pasal ni. Artikel yang anda akan baca nanti mungkin ada yang mencelarukan perasaan. Mungkin rangsangan dirinya sedikit terganggu. Tapi ketahuilah, aku tiada niat untuk berkata lucah ke apa kat sini.
Anggaplah ianya satu info yang patut diberi perhatian bagi anda yang bergelar lelaki terutamanya. Perempuan pun sama juga. Takkanlah suami nak isterinya slim anggun menawan tapi perut suaminya boroi ke depan sampai nak tengok kaki sendiri pun tak nampak hehe. Sama²lah berusaha supaya dua² maintain slim dan bergaya.
Menurut artikel dalam kolum Info Seks majalah tersebut, lelaki yang dah berkahwin ni senang buncit disebabkan faktor kelamin sebenarnya. Orang perempuan pula perut buncit kerana kena ‘buatan orang’ hehe. Gurau². Ok. Selalu juga kita dengar lelaki yang dah berkahwin ni perut buncit sebab ada orang jaga makan minum dia. Entahlah boleh diterima ke tak. Ianya sekadar agak² orang, bukannya fakta pun. Ini faktanya yang perlu kita tahu.
Kita sambung lagi.
Kebuncitan lelaki ini berlaku apabila cecair daripada isteri yang mengalir masuk melalui zakar semasa hubungan kelamin akan membuatkan perubahan hormon dalaman dan sekaligus akan mudah membuatkan perut menjadi buncit. Faktor itu juga menyebabkan zakar lelaki yang berkahwin akan lebih mengembang dan besar berbanding lelaki bujang. Ooo…
Namun jika hubungan kelamin tidak dilakukan dalam tempoh yang lama, perut mereka akan kembali kendur dan zakar pula akan mula mengecut. Selalunya berlaku kepada lelaki yang dah bercerai, mereka yang dah lama menduda atau selalu sibuk dengan kerja sampaikan tuntutan nafkah batin diabaikan. Kasihan ‘dia’.
Khasiat Air Mani untuk Wanita
Ada khasiat rupanya. Kepada wanita yang sudah berkahwin, dikatakan akan mempunyai kulit yang lebih lembut dan mempunyai mood yang lebih baik. Kulit isteri lembut hasil daripada pancutan sperma suami yang mengandungi banyak protein dan berkhasiat. Air mani yang dipancut ke dalam rahim isteri bukan sekadar boleh mendatangkan zuriat, ia juga akan bersatu dengan darah dan segala kebaikan air mani suami akan diserap ke dalam tubuh isteri.
Ooo patutlah wanita yang dah berkahwin ni nampak lebih gebu. Tapi rasanya awal² kahwin je kot. Dah beranak 3, mulalah kulit berlipat². Kena sama² pandai jaga badan lepas kahwin, ok?
Khasiat lain sperma untuk wanita:
* Rambut isteri semakin hitam dan berkilat.
* Mengurangkan jerawat.
* Campuran sperma dalam tubuh isteri akan menghasilkan berjuta² hormon yang membuatkan wanita lebih ceria dan gembira.
Edah dan Air Mani
Dalam Islam, tempoh edah diberi kepada isteri yang baru bercerai adalah untuk menghilangkan air mani bekas suami yang masih berada dalam tubuh badan isteri, supaya tak berlaku percampuran air mani jika wanita itu terus melakukan hubungan seks dengan suami baru.
Ada logiknya juga. Setiap hukum dan ketentuan dalam Islam mesti mempunyai sebab yang tertentu sama ada kita tahu atau tidak. Tak perlulah buah tafsiran atau tohmahan terhadap agama sendiri hingga terjadinya murtad. Kajilah dulu kalau boleh. Memang diyakini Islam itu benar.
Itulah saja info yang baru aku dapat. Lelaki buncit lepas kahwin ni kadang² orang cakap sebab hati senang. Mungkin satu faktor lagi kot yang menyumbang. Ada orang suka lelaki berperut buncit, lagi² bila dah jadi ayah. Boleh anak² belajar mendaki ‘bukit’ hehe. Terpulanglah.
Fakta Mengenai Air Mani:
1. Air mani boleh menyebabkan alergik
Ada beberapa wanita yang alergi terhadap air mani. ini disebut hipersensitivitas plasma mani manusia (seminal plasma hypersensitivity). Gejala ini bergantung pada jumlah air mani yang masuk ke tubuh.
Gejala seperti gatal, kemerahan, lepuh, bahkan kadang-kadang menyebabkan susah bernafas.
2. Air mani adalah sumber tenaga
Air mani telah dikaitkan dalam pengubatan Cina dan teori Chi Kung.
Menurut teori Chi Kung, energi dari tubuh ditransfer ke organ seksual selama ghairah seksual. Teori ini menunjukkan setelah keluar air mani, energi tertentu dari tubuh manusia juga sedang dirembes.
Hal ini menjelaskan mengapa orang merasa lemah setelah melepaskan sperma.
3. Rasa air mani berpunca dari makanan yang dimakan lelaki
Menurut Bodansky dalam bukunya yang berjudul To Bed or Not to Bed (2005), beberapa wanita menyukai rasa air mani tapi yang lain tidak demikian. Sebagai contoh, kafein dan daging merah membuat rasa air mani masam atau pahit.
4. Air mani sebagai ubat anti depresi (stress) wanita
Air mani mengandungi beberapa hormon yang mengubah suasana hati, seperti testosteron, estrogen, hormon perangsang folikel, hormon luteinizing, prolaktin dan beberapa prostaglandin yang berlainan. Dan memberi kesan dalam darah wanita sejam setelah terkena air mani.
5. Air mani adalah sejenis nutrisi
Johnson dan Everitt dalam bukunya Essential Reproduction (2000) mengatakan air mani mengandungi gizi yang tinggi.
Dalam ejakulasi khas (kira-kira satu sudu teh), air mani sudah mengandung 150 mg protein, 11 mg karbohidrat, 6 mg lemak, 3 mg kolesterol, 7 percent US AKG kalium, tembaga dan seng.
6. Air mani tidak akan habis
Lelaki hanya memerlukan waktu 15 minit untuk menambah jumlah air mani setelah ejakulasi.

credit to: learntolive2.blogspot.com

||Read More »

Kenali Ubat Anda - Neomycin

Neomycin is an antibiotic.
Neomycin is used to reduce the risk of infection during surgery of the bowel. Neomycin is also used to reduce the symptoms of hepatic coma.
Neomycin may also be used for purposes other than those listed here.
Neomycin may cause damage to the kidneys and/or nerves. Kidney function and drug levels in the blood may be monitored with blood tests during treatment. Tell your doctor if you experience decreased urination, hearing loss, ringing in the ears, feeling of fullness in the ears, dizziness, numbness, skin tingling, muscle twitching, or seizures which may be signs of kidney or nerve damage.
Do not take neomycin without first talking to your doctor if you have
· kidney disease;
· a blockage in the intestines;
· bowel disease such as Crohn's disease or ulcerative colitis;
· a neuromuscular disorder such as Parkinson's disease or myasthenia gravis;
· hearing loss or loss of balance due to ear problems; or
· other medical problems or if you take other medications.
You may not be able to take neomycin, or you may require a dosage adjustment or special monitoring during treatment if you have any of the conditions listed above.
Neomycin is in the FDA pregnancy category D. This means that it is known to be harmful to an unborn baby. Do not take neomycin without first talking to you doctor if you are pregnant or could become pregnant during treatment. It is not known whether neomycin passes into breast milk. Do not take neomycin without first talking to your doctor if you are breast-feeding a baby.
Take neomycin exactly as directed by your doctor. If you do not understand these instructions, ask your doctor, nurse, or pharmacist to explain them to you.
Take each oral dose with a full glass of water. Shake the liquid form of neomycin well before measuring a dose. To ensure that you get a correct dose, measure the suspension with a dose-measuring spoon, dropper, or cup, not a regular table spoon. If you do not have a dose-measuring device, ask your pharmacist where you can get one.
It is important to take neomycin on a regular schedule to get the most benefit.
Take all of the neomycin that has been prescribed for you even if you feel well. It is important to take this medication for the full amount of time prescribed.
Neomycin may cause damage to the kidneys and/or nerves. Kidney function and drug levels in the blood may be monitored with blood tests during treatment. Tell your doctor if you experience decreased urination, hearing loss, ringing in the ears, feeling of fullness in the ears, dizziness, numbness, skin tingling, muscle twitching, or seizures which may be signs of kidney or nerve damage.
Store neomycin at room temperature away from moisture and heat.
If you experience any of the following serious side effects, stop taking neomycin and seek emergency medical attention:
· an allergic reaction (shortness of breath; closing of the throat; hives; swelling of the lips, face, or tongue; rash; or fainting);
· little or no urine;
· decreased hearing, ringing in the ears, or a feeling of fullness in the ears;
· dizziness, clumsiness, or unsteadiness;
· numbness, skin tingling, muscle twitching, or seizures; or
· severe watery diarrhea and abdominal cramps.
Other, less serious side effects may be more likely to occur. Continue to take neomycin and talk to your doctor if you experience
· nausea or vomiting; or
· diarrhea.
Side effects other than those listed here may also occur. Talk to your doctor about any side effect that seems unusual or that is especially bothersome. You may report side effects to FDA at 1-800-FDA-1088.




























||Read More »

44 Pantang Larang Bakal Pengantin

Apabila telah ditetapkan hari perkahwinan bermakna bermulalah pantang larang buat bakal mempelai itu. Apa yg ditetapkan harus diikuti utk kebaikan diri mereka. Ia bukanlah menjaid kewajipan tetapi sudah menjadi satu budaya dlm masyarakat melayu. Walaupun bakal pengantin zaman sekarang jarang disebutkan perkara ini kepada mereka, tidak rugi jika apa-apa pantang larang yg difikirkan sesuai masih boleh diikuti.
1. JANGAN keluar dengan pasangan selama 40 hari sebelum diijabkabul utk mengELAKkan tohmahan masyarakat. Selain itu ia bertujuan utk mengawal nafsu. Ia juga utk menimbulkan perasaan rindu dendam. Perasaan yg timbul akan membuatkan wajah pengantin lebih berseri.
2. JANGAN tidur dirumah orang takut terkena ilmu. Ia juga utk menjaga nama baik keluarga.
3. JANGAN bebas keluar kemana-mana kerana takut disantau oleh mereka yg mempunyai niat tidak baik.
4. JANGAN makan nasi dgn gulai berkuah beberapa bulan sebelum naik pelamin bagi mengELAKkan perut buncit.
5. ELAKkan makan ulam yg berbau busuk seperti petaidan jering.
7. JANGAN bercermin terutama selepas maghrib ke atas bagi mengELAK diri dari perkara sihir.
8. JANGAN membuang air kecil dan air besar serentak di dlm air contohnya dlm sungai, kolah kerana ia boleh melemahkan organ seks.
9. ELAKkan minum air bergas kerana ia mempunyai gula dan gas yg tinggi dan boleh menyebabkan kencing manis.
10. Kurangkan makan makanan yg manis kerana jika terkena kencing manis,lelaki tersebut menghadapi masalah berat tika bersama.
11. ELAKkan mandi malam kerana tidak elok untuk sendi-sendi.
12. Kawal makan iaitu sekali makan setiap hari (mengikut sesetengah adat)
13. Kaum lelaki ELAKkan memakai seluar dalam yg ketat pada waktu malam dan tidur meniarap kerana tidak bagus utk organ seks kerana darah tidak mengalir.
14. ELAKkan terlalu banyak makan makanan laut ke rana ia mengandungi banyak toksid.
15. Tiga bulan sebelum berkahwin, mula membuat urutan supaya pengantin mempunyai tenaga.
16. Amalkan makan telur ayam kampung seminggu 2 kali yg dicampur madu dan lada hitam yg ditumbuk utk menambah tenaga.
17. Bagi mereka yg banyak angin, minum air halia utk membuang angin.
18. Belajar ilmu rumahtangga drpd org yg berpengalaman dan sudah berkahwin tentang rahsia memikat isteri supaya rumahtangga aman dan
damai.
19. JANGAN memuaskan nafsu dengan cara sendiri.
20. Cukupkan waktu tidur tujuh hingga lapan sehari.
21. ELAKkan minum minuman keras dan merokok.
22. ELAKkan terkena cahaya matahari kerana dikhuatiri hitam dan tidak berseri pada hari perkahwinan.
23. ELAKkan minum air soya kerana ia sejuk dan tidak elok utk alat kelamin.
24. Amalkan makan jamu supaya malam pengantin tidak mengecewakan.
25. Banyakkan baca surah-surah bagi mengELAKkan gangguan syaitan. Sentiasa mengingati Allah.
26. JANGAN makan sebebas-bebasnya kerana ketika ini sistem dalaman tidak stabil.
27. JANGAN terlalu terdedah kepada keluarga lelaki (simpan diri).
28. JANGAN berembun atau keluar malam bagi mengELAKkan unsur jahat.
29. JANGAN bercelak atau berlangir serta memotong rambut seminggu sebelum ijabkabul.
30. Jika telah nikah gantung tidak boleh bersama.
31. Selepas nikah mesti ada peneman tidur sebelum bersama. Ia bertujuan utk menghangatkan lagi kemesraan.
32. Bilik lelaki atau wanita JANGAN dikosongkan. Mesti ada orang atau ahli keluarga terdekat tidur di dalam bagi mengELAK dr dikhianati org.
33. JANGAN buat kerja yg berat. Bila pengantin membuat kerja berat, dia akan berasa penat dan mudah terjadi nya gangguan emosi.
34. Jaga pertuturan agar tidak menimbulkan rasa sakit hati.
35. ELAKkan makan dan minum seperti sayur bersifat sejuk seperti kangkung, bayam, timun, jambu batu dan air kelapa agar muka nampak segar.
36. JANGAN cukur kening ditakuti akan menghilangkan seri muka.
37. Sebelum menjadi pengantin, katil kelamin tidak boleh ditiduri oleh pengantin kerana tidak manis.
38. Lempar baju di atas bumbung rumah tanpa diketahui oleh org lain bagi mengELAKkan hujan turun ketika majlis berlangsung.
39. Dilarang memandang cermin ketika disolek oleh juruandam kerana dikhuatiri hilang seri.
40. Kedua pengantin dilarng bercakap ketika bersanding kerana kurang manis dipandang tetamu.
41. JANGAN makan kepala ayam nanti mengantuk masa bersanding.
42. Dilarang membuang alis kerana perbuatan tersebut akan menghilangkan seri wajah buat pengantin lelaki.
43. JANGAN makan bersulam air kerana dikhuatiri menyebabkan perut menjadi buncit.
44. ELAKkan keluar rumah tanpa tujuan kerana angan-angan yg tinggi menjelang perkahwinan dikhuatiri bakal pengantin mengalami kemalangan jika berada diluar.
Orang-orang tua Melayu dahulu se lalu mengingatkan anak cucunya supaya tidak melanggar pantang larang. Melanggar pantang larang samalah dengan tidak mendengar nasihat

||Read More »

Aurat Lagi

Isteri : Abang, boleh sayang tanya?
Suami : Ye sayang. Nak tanya apa?
Isteri : Sayang pelik la abang. Kenapa syarat dalam Islam, bila lelaki meninggal
dunia, kubur nya digali sedalam 5 kaki tapi kubur wanita, berlainan digali
sedalam 7 kaki?
Suami : Ooo... InsyaAllah senang ja jawapannya tu.. (sambil tersenyum). Kalau nak tau Islam ni agama yang sangat prihatin dan bijaksana. Sebenarnya sebab kubur wanita digali lebih dalam dari lelaki kerana jika berlaku banjir, jenazah wanita tersebut tak akan terapung ke atas dan akhirnya akan membuka aurat jenazah. Islam sangat menjaga aurat kaum wanita, sampaikan hingga nyawa dah melayang dari jasad pun. Islam masih melindungi aurat kaum wanita.
Isteri : SubhanaAllah. Besarnya kuasa Allah ya abang.
Suami : (hanya tersenyum)

••► Wahai kaum wanita. Tutuplah aurat mu dengan sempurna, ketika masih bernyawa. Kerana insyaAllah Allah juga akan membantu melindungi aurat mu walaupun nyawa sudah tiada suatu hari kelak.
SubhanaAllah Allahuakhbar!
Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sampaikanlah pesanKu walaupun satu ayat."

||Read More »

Jangan Ucapkan Kepada Ibu Mengandung

1)Kenyataan- Sebelum dapat anak, tidurla puas-puas.
Psikologi- Kenyataan yang anda berikan seolah-olah memberikan gambaran bahawa sukarnya untuk menjadi seorang ibu. Tidak dinafikan memang tanggungjawab seorang ibu agak sukar, tetapi anda perlu memberinya sokongan dan bukan membiarkan mereka memikirkan hal yang tidak sepatutnya. Berkemungkinan kenyataan anda akan menakutkan dan tidak memberikan ketenangan kepada mereka.
2)Kenyataan- Sebelum dapat anak, bermanjalah dengan suami puas-puas.
Psikologi-Ia boleh memberikan pelbagai gambaran kepada wanita mengandung. Mungkin mereka merasakan apabila mereka sudah melahirkan anak, mereka sudah tidak cantik seperti dulu menyebabkan suami sudah tidak mahu bermanja dengan mereka. Mungkin juga mereka akan menganggap anak sebagai gangguan terhadap kasih sayang suami terhadap mereka.
3)Kenyataan- Memanggil mereka dengan nama gelaran yang lain. Sebagai contoh gemuk, boyot, buncit atau sebagainya.
Psikologi- Mungkin anda memanggil mereka seperti itu dengan niat sekadar gurauan. Tetapi anda perlu ingat, ketika wanita mengandung hormon mereka akan menjadi tidak stabil. Mungkin sebelum ini mereka tidak kisah dengan nama gelaran yang anda berikan kepada mereka tetapi apabila mengandung, ia akan mampu untuk membuat mereka terasa hati atau mengalami gangguan emosi.
4)Kenyataan- Lepas bersalin nanti, mesti badan awak naik.
Psikologi- Memang benar seorang wanita yang baru saja bersalin akan lebih berisi dari sebelumnya. Tetapi anda tidak perlu untuk menyatakannya. Anda perlu tahu bahawa wanita terlalu obses terhadap kecantikan. Elakkan daripada memberi kenyataan yang mampu untuk mengganggu emosi mereka.

info-info yang berguna bagi ibu-ibu yang mengandung juga kepada ibu-ibu yang baru melahirkan bayi.... ♥♥♥♥

||Read More »

Kenali Ubat Anda - Paracetamol

Paracetamol merupakan sejenis pain-killer. Anda semua tentu biasa dengan ubat ini. Selalunya dikenali di Malaysia ubak KK ataupun Panadol. Adakah anda tahu sesuatu mengenainya. Jom baca

Generic Name: paracetamol (oral/rectal) (par RA cet a MOL)
Alternate Name: acetaminophen (a SEET a MIN oh fen)
What is paracetamol ?




Related Video
Learn the signs of RA and how to relieve the pain.
Paracetamol (acetaminophen) is a pain reliever and a fever reducer. The exact mechanism of action of is not known.
Paracetamol is used to treat many conditions such as headache, muscle aches, arthritis, backache, toothaches, colds, and fevers. It relieves pain in mild arthritis but has no effect on the underlying inflammation and swelling of the joint.
Paracetamol may also be used for other purposes not listed in this medication guide.

Important information about paracetamol

There are many brands and forms of paracetamol available and not all brands are listed on this leaflet.
Do not use more of this medication than is recommended. An overdose of paracetamol can cause serious harm. The maximum amount of paracetamol for adults is 1 gram (1000 mg) per dose and 4 grams (4000 mg) per day. Taking more paracetamol could cause damage to your liver. If you drink more than three alcoholic beverages per day, talk to your doctor before taking paracetamol and never use more than 2 grams (2000 mg) per day.
Do not use this medication without first talking to your doctor if you drink more than three alcoholic beverages per day or if you have had alcoholic liver disease (cirrhosis). You may not be able to use paracetamol .
Before using paracetamol , tell your doctor if you have liver disease or a history of alcoholism.
Do not use any other over-the-counter cough, cold, allergy, or pain medication without first asking your doctor or pharmacist. Paracetamol is contained in many combination medicines. If you use certain products together you may accidentally use too much paracetamol . Read the label of any other medicine you are using to see if it contains paracetamol, acetaminophen or APAP. Avoid drinking alcohol while taking this medication. Alcohol may increase your risk of liver damage while taking paracetamol .

Before taking paracetamol

Do not use this medication if you are allergic to acetaminophen or paracetamol.
Ask a doctor or pharmacist if it is safe for you to take paracetamol if you have:
  • liver disease; or
  • a history of alcoholism;
It is not known whether paracetamol will harm an unborn baby. Before using paracetamol , tell your doctor if you are pregnant. This medication can pass into breast milk and may harm a nursing baby. Do not use paracetamol without telling your doctor if you are breast-feeding a baby.
How should I use paracetamol ?
Use paracetamol exactly as directed on the label, or as prescribed by your doctor.
Do not use more of this medication than is recommended. An overdose of paracetamol can cause serious harm. The maximum amount for adults is 1 gram (1000 mg) per dose and 4 grams (4000 mg) per day. Using more paracetamol could cause damage to your liver. If you drink more than three alcoholic beverages per day, talk to your doctor before taking paracetamol and never use more than 2 grams (2000 mg) per day. If you are treating a child, use a pediatric form of paracetamol . Carefully follow the dosing directions on the medicine label. Do not give the medication to a child younger than 2 years old without the advice of a doctor.
Measure the liquid form of paracetamol with a special dose-measuring spoon or cup, not a regular table spoon. If you do not have a dose-measuring device, ask your pharmacist for one. You may need to shake the liquid before each use. Follow the directions on the medicine label.
The paracetamol chewable tablet must be chewed thoroughly before you swallow it.
Make sure your hands are dry when handling the paracetamol disintegrating tablet. Place the tablet on your tongue. It will begin to dissolve right away. Do not swallow the tablet whole. Allow it to dissolve in your mouth without chewing.
To use the paracetamol effervescent granules, dissolve one packet of the granules in at least 4 ounces of water. Stir this mixture and drink all of it right away. To make sure you get the entire dose, add a little more water to the same glass, swirl gently and drink right away.
Do not take a paracetamol rectal suppository by mouth. It is for use only in your rectum. Wash your hands before and after inserting the suppository.
Try to empty your bowel and bladder just before using the paracetamol suppository. Remove the outer wrapper from the suppository before inserting it. Avoid handling the suppository too long or it will melt in your hands.
For best results from the suppository, lie down and insert the suppository pointed tip first into the rectum. Hold in the suppository for a few minutes. It will melt quickly once inserted and you should feel little or no discomfort while holding it in. Avoid using the bathroom just after inserting the suppository.
Stop using paracetamol and call your doctor if:
  • you still have a fever after 3 days of use;
  • you still have pain after 7 days of use (or 5 days if treating a child);
  • you have a skin rash, ongoing headache, or any redness or swelling; or
  • if your symptoms get worse, or if you have any new symptoms.
Urine glucose tests may produce false results while you are taking paracetamol . Talk to your doctor if you are diabetic and you notice changes in your glucose levels during treatment.
Store paracetamol at room temperature away from heat and moisture. The rectal suppositories can be stored at room temperature or in the refrigerator.

What happens if I miss a dose?

Since paracetamol is often used only when needed, you may not be on a dosing schedule. If you are using the medication regularly, use the missed dose as soon as you remember. If it is almost time for your next regularly scheduled dose, skip the missed dose and use your next dose as directed. Do not use extra medicine to make up for a missed dose.

What happens if I overdose?

Seek emergency medical attention if you think you have used too much of this medicine.
The first signs of an paracetamol overdose include loss of appetite, nausea, vomiting, stomach pain, sweating, and confusion or weakness. Later symptoms may include pain in your upper stomach, dark urine, and yellowing of your skin or the whites of your eyes.

What should I avoid while taking paracetamol ?

Do not use any other over-the-counter cough, cold, allergy, or pain medication without first asking your doctor or pharmacist. Paracetamol is contained in many combination medicines. If you use certain products together you may accidentally use too much paracetamol . Read the label of any other medicine you are using to see if it contains paracetamol, acetaminophen or APAP. Avoid drinking alcohol while taking this medication. Alcohol may increase your risk of liver damage while taking paracetamol .
See also: Paracetamol and alcohol (in more detail)
Paracetamol side effects
Get emergency medical help if you have any of these signs of an allergic reaction to paracetamol: hives; difficulty breathing; swelling of your face, lips, tongue, or throat. Stop using this medication and call your doctor at once if you have a serious side effect such as:
  • low fever with nausea, stomach pain, and loss of appetite;
  • dark urine, clay-colored stools; or
  • jaundice (yellowing of the skin or eyes).
This is not a complete list of paracetamol side effects and others may occur. Call your doctor for medical advice about side effects. You may report side effects to FDA at 1-800-FDA-1088.

 

Paracetamol Dosing Information

Usual Adult Paracetamol Dose for Fever:
General Dosing Guidelines: 325 to 650 mg every 4 to 6 hours or 1000 mg every 6 to 8 hours orally or rectally.
Paracetamol 500mg tablets: Two 500 mg tablets orally every 4 to 6 hours
Usual Adult Paracetamol Dose for Pain:
General Dosing Guidelines: 325 to 650 mg every 4 to 6 hours or 1000 mg every 6 to 8 hours orally or rectally.
Paracetamol 500mg tablets: Two 500 mg tablets orally every 4 to 6 hours
Usual Pediatric Dose for Fever:
Oral or Rectal:
<=1 month: 10 to 15 mg/kg/dose every 6 to 8 hours as needed.
>1 month to 12 years: 10 to 15 mg/kg/dose every 4 to 6 hours as needed (Maximum: 5 doses in 24 hours)
Fever: 4 months to 9 years: Initial Dose: 30 mg/kg (Reported by one study (n=121) to be more effective in reducing fever than a 15 mg/kg maintenance dose with no difference regarding clinical tolerance.)
>=12 years: 325 to 650 mg every 4 to 6 hours or 1000 mg every 6 to 8 hours.
Usual Pediatric Dose for Pain:
Oral or Rectal:
<=1 month: 10 to 15 mg/kg/dose every 6 to 8 hours as needed.
>1 month to 12 years: 10 to 15 mg/kg/dose every 4 to 6 hours as needed (Maximum: 5 doses in 24 hours)
Fever: 4 months to 9 years: Initial Dose: 30 mg/kg (Reported by one study (n=121) to be more effective in reducing fever than a 15 mg/kg maintenance dose with no difference regarding clinical tolerance.)
>=12 years: 325 to 650 mg every 4 to 6 hours or 1000 mg every 6 to 8 hours.

What other drugs will affect paracetamol ?

There may be other drugs that can interact with paracetamol . Tell your doctor about all your prescription and over-the-counter medications, vitamins, minerals, herbal products, and drugs prescribed by other doctors. Do not start a new medication without telling your doctor.

||Read More »

PANDUAN MENDIDIK ANAK

1) Jangan pukul anak dari lutut keatas
2) Jangan gunakan tangan/anggota tubuh kita utk memukul anak dengan tangan dan jangan sesekali menampar anak pakai tangan kita. Nanti anak jadi bertambah degil dan nakal dan tak boleh control.
3) Rotan/pukul anak di telapak kakinya. Secara saintifiknya ada kaitan dengan refleksologi dan merangsang ke bahagian otak.
Sabda Rasulullah s.a.w.
“Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)”
4). Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri. (Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah digalakkan).
5). Berikan anak anda pelukkan setiap hari. (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk)
6). Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran)
7). Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan.
(Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya).
8). Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkaratermasuklah berbuat silap.
9). Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga, pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan tak akan kembali).
10). Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah tuan/puan mengeluh. Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban.
11). Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap)
12). Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya.
13). Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri. Mereka akan menirunya.
14). Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yg dtg daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain).
15). Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali.
16). Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka. Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan anda suami isteri.
17). Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.
18). Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga dalam masa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.
19). Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam.
20). Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa.
21). Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga.
22). Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri.
“Anak- Anak ibarat kain putih. Ibu bapa lah yang mencorakkannya menjadi yahudi, nasrani atau majusi”

||Read More »

Kenali Ubat Anda - Chlorpheniramine

What is chlorpheniramine?


Chlorpheniramine is an antihistamine that reduces the natural chemical histamine in the body. Histamine can produce symptoms of sneezing, itching, watery eyes, and runny nose.
Chlorpheniramine is used to treat sneezing, itching, watery eyes, and runny nose caused by allergies or the common cold.
Chlorpheniramine may also be used for purposes not listed in this medication guide.

What is the most important information I should know about chlorpheniramine?

Do not give this medication to a child younger than 4 years old. Always ask a doctor before giving a cough or cold medicine to a child. Death can occur from the misuse of cough and cold medicines in very young children. Do not take chlorpheniramine if you are allergic to it. Ask a doctor or pharmacist before taking chlorpheniramine if you have glaucoma, a stomach ulcer, severe constipation, kidney disease, urination problems, an enlarged prostate, or a thyroid disorder.
Ask a doctor or pharmacist before using any other cold, cough, or allergy medicine. Chlorpheniramine is contained in many combination medicines. Taking certain products together can cause you to get too much of a certain drug. Check the label to see if a medicine contains an antihistamine.
Chlorpheniramine may impair your thinking or reactions. Be careful if you drive or do anything that requires you to be alert. Drinking alcohol can increase certain side effects of chlorpheniramine.

What should I discuss with my healthcare provider before taking chlorpheniramine?

Do not take this medication if you are allergic to chlorpheniramine. Do not use chlorpheniramine if you have used an MAO inhibitor such as furazolidone (Furoxone), isocarboxazid (Marplan), phenelzine (Nardil), rasagiline (Azilect), selegiline (Eldepryl, Emsam, Zelapar), or tranylcypromine (Parnate) in the last 14 days. A dangerous drug interaction could occur, leading to serious side effects. Ask a doctor or pharmacist if it is safe for you to take this medicine if you have:
  • glaucoma;
  • a stomach ulcer;
  • severe constipation;
  • kidney disease;
  • urination problems or an enlarged prostate; or
  • a thyroid disorder.
FDA pregnancy category B. Chlorpheniramine is not expected to harm an unborn baby. Tell your doctor if you are pregnant or plan to become pregnant during treatment. Chlorpheniramine can pass into breast milk and may harm a nursing baby. Do not use this medication without telling your doctor if you are breast-feeding a baby. Older adults may be more likely to have side effects from this medication.

How should I take chlorpheniramine?

Use exactly as directed on the label, or as prescribed by your doctor. Do not use in larger or smaller amounts or for longer than recommended. Cold or allergy medicine is usually taken only for a short time until your symptoms clear up.
Take this medication with a full glass of water. Take chlorpheniramine with food or milk if it upsets your stomach. Do not crush, chew, break, or open an extended-release tablet or capsule. Swallow it whole. Breaking or opening the pill may cause too much of the drug to be released at one time.
Measure liquid medicine with a special dose-measuring spoon or cup, not a regular table spoon. If you do not have a dose-measuring device, ask your pharmacist for one.
This medication can cause unusual results with allergy skin tests. Tell any doctor who treats you that you are taking an antihistamine.
Store at room temperature away from moisture and heat.
See also: Chlorpheniramine dosage (in more detail)

What happens if I miss a dose?

Since cold or allergy medicine is taken when needed, you may not be on a dosing schedule. If you are taking the medication regularly, take the missed dose as soon as you remember. Skip the missed dose if it is almost time for your next scheduled dose. Do not take extra medicine to make up the missed dose.

What happens if I overdose?

Seek emergency medical attention or call the Poison Help line at 1-800-222-1222. Overdose symptoms may include feeling restless or nervous, nausea, vomiting, stomach pain, dizziness, drowsiness, dry mouth, warmth or tingly feeling, or seizure (convulsions).

What should I avoid while taking chlorpheniramine?

Ask a doctor or pharmacist before using any other cold, cough, or allergy medicine. Chlorpheniramine is contained in many combination medicines. Taking certain products together can cause you to get too much of a certain drug. Check the label to see if a medicine contains an antihistamine. Avoid becoming overheated or dehydrated during exercise and in hot weather. Chlorpheniramine can decrease perspiration and you may be more prone to heat stroke.
This medication may impair your thinking or reactions. Be careful if you drive or do anything that requires you to be alert. Drinking alcohol can increase certain side effects of chlorpheniramine.

Chlorpheniramine side effects

Get emergency medical help if you have any of these signs of an allergic reaction: hives; difficult breathing; swelling of your face, lips, tongue, or throat. Stop taking chlorpheniramine and call your doctor at once if you have a serious side effect such as:
  • urinating less than usual or not at all;
  • confusion, extreme drowsiness;
  • severe dizziness, anxiety, restless feeling, nervousness; or
  • weak or shallow breathing.
Less serious side effects may include:
  • mild dizziness, drowsiness;
  • blurred vision;
  • dry mouth;
  • nausea, stomach pain, constipation;
  • problems with memory or concentration; or
  • feeling restless or excited (especially in children).
This is not a complete list of side effects and others may occur. Call your doctor for medical advice about side effects. You may report side effects to FDA at 1-800-FDA-1088.

Chlorpheniramine Dosing Information

Usual Adult Dose for Allergic Rhinitis:
Tablets or syrup: 4 mg orally every 4 to 6 hours.
Sustained-release: 8 to 16 mg orally every 8 to 12 hours as needed or 16 mg orally once a day as needed.
Maximum dose 32 mg/day.

Usual Adult Dose for Cold Symptoms:
Tablets or syrup: 4 mg orally every 4 to 6 hours.
Sustained-release: 8 to 16 mg orally every 8 to 12 hours as needed or 16 mg orally once a day as needed.
Maximum dose 32 mg/day.

Usual Adult Dose for Urticaria:
Tablets or syrup: 4 mg orally every 4 to 6 hours.
Sustained-release: 8 to 16 mg orally every 8 to 12 hours as needed or 16 mg orally once a day as needed.
Maximum dose 32 mg/day.

Usual Adult Dose for Allergic Reaction:
Injectable solution:
Allergic reactions to blood or plasma infusions: 10 to 20 mg by intravenous, intramuscular, or subcutaneous injection as a single dose.
Anaphylaxis: 10 to 20 mg intravenous injection as a single dose.
Uncomplicated Allergic Conditions: 5 to 20 mg by intravenous, intramuscular, or subcutaneous injection as a single dose.
Maximum dose by injection is 40 mg/day.
Tablets or syrup: 4 mg orally every 4 to 6 hours.
Sustained-release: 8 to 16 mg orally every 8 to 12 hours as needed or 16 mg orally once a day as needed.
Maximum dose 32 mg/day.

Usual Pediatric Dose for Allergic Rhinitis:
3 months to 5 months:
Sustained-release syrup: 0.5 mg orally every 12 hours.
6 months to 8 months:
Sustained-release syrup: 1 mg orally every 12 hours.
9 months to 18 months:
Sustained-release syrup: 1 to 1.5 mg orally every 12 hours.
18 months to 6 years:
Sustained-release syrup: 2 mg orally every 12 hours.
2 to 5 years:
Tablets or syrup: 1 mg every 4 to 6 hours.
Sustained-release: 2 mg orally two times a day, not to exceed 8 mg in 24 hours.
Maximum dose 6 mg/day.
6 to 11 years:
Tablets or syrup: 2 mg every 4 to 6 hours.
Sustained-release: 4 to 8 mg orally two times a day, not to exceed 16 mg in 24 hours or 8 mg orally at bedtime or during the day as indicated.
Maximum dose 16 mg/day.
12 years or older:
Tablets or syrup: 4 mg orally every 4 to 6 hours.
Sustained-release: 8 to 16 mg orally every 8 to 12 hours as needed or 16 mg orally once a day as needed
Maximum dose 32 mg/day.

Usual Pediatric Dose for Cold Symptoms:
3 months to 5 months:
Sustained-release syrup: 0.5 mg orally every 12 hours.
6 months to 8 months:
Sustained-release syrup: 1 mg orally every 12 hours.
9 months to 18 months:
Sustained-release syrup: 1 to 1.5 mg orally every 12 hours.
18 months to 6 years:
Sustained-release syrup: 2 mg orally every 12 hours.
2 to 5 years:
Tablets or syrup: 1 mg every 4 to 6 hours.
Sustained-release: 2 mg orally two times a day, not to exceed 8 mg in 24 hours.
Maximum dose 6 mg/day.
6 to 11 years:
Tablets or syrup: 2 mg every 4 to 6 hours.
Sustained-release: 4 to 8 mg orally two times a day, not to exceed 16 mg in 24 hours or 8 mg orally at bedtime or during the day as indicated.
Maximum dose 16 mg/day.
12 years or older:
Tablets or syrup: 4 mg orally every 4 to 6 hours.
Sustained-release: 8 to 16 mg orally every 8 to 12 hours as needed or 16 mg orally once a day as needed
Maximum dose 32 mg/day.

Usual Pediatric Dose for Urticaria:
3 months to 5 months:
Sustained-release syrup: 0.5 mg orally every 12 hours.
6 months to 8 months:
Sustained-release syrup: 1 mg orally every 12 hours.
9 months to 18 months:
Sustained-release syrup: 1 to 1.5 mg orally every 12 hours.
18 months to 6 years:
Sustained-release syrup: 2 mg orally every 12 hours.
2 to 5 years:
Tablets or syrup: 1 mg every 4 to 6 hours.
Sustained-release: 2 mg orally two times a day, not to exceed 8 mg in 24 hours.
Maximum dose 6 mg/day.
6 to 11 years:
Tablets or syrup: 2 mg every 4 to 6 hours.
Sustained-release: 4 to 8 mg orally two times a day, not to exceed 16 mg in 24 hours or 8 mg orally at bedtime or during the day as indicated.
Maximum dose 16 mg/day.
12 years or older:
Tablets or syrup: 4 mg orally every 4 to 6 hours.
Sustained-release: 8 to 16 mg orally every 8 to 12 hours as needed or 16 mg orally once a day as needed
Maximum dose 32 mg/day.

Usual Pediatric Dose for Allergic Reaction:
Injectable solution:
2 years to 11 years: 0.35 mg/kg/day in divided doses every 4 to 6 hours as needed.
12 years or older:
Allergic reactions to blood or plasma infusions: 10 to 20 mg by intravenous, intramuscular, or subcutaneous injection as a single dose.
Anaphylaxis: 10 to 20 mg intravenous injection as a single dose.
Uncomplicated Allergic Conditions: 5 to 20 mg by intravenous, intramuscular, or subcutaneous injection as a single dose.
Maximum dose by injection is 40 mg/day.
Tablets or syrup:
2 to 5 years: 1 mg every 4 to 6 hours.
Maximum dose 6 mg/day.
Sustained-release: 2 mg orally two times a day, not to exceed 8 mg in 24 hours.
6 to 11 years: 2 mg every 4 to 6 hours.
Sustained-release: 4 to 8 mg orally two times a day, not to exceed 16 mg in 24 hours or 8 mg at bedtime or during the day as indicated.
Maximum dose 16 mg/day.
12 years or older: 4 mg orally every 4 to 6 hours.
Sustained-release: 8 to 16 mg orally every 8 to 12 hours as needed or 16 mg orally once a day as needed
Maximum dose 32 mg/day.

What other drugs will affect chlorpheniramine?

Other cold or allergy medicine, sedatives, narcotic pain medicine, sleeping pills, muscle relaxers, and medicine for seizures, depression or anxiety can add to sleepiness caused by chlorpheniramine. Tell your doctor if you regularly use any of these medicines. Tell your doctor about all other medicines you use, especially:
  • glycopyrrolate (Robinul);
  • mepenzolate (Cantil);
  • probenecid (Benemid, Probalan);
  • rifampin (Rifadin, Rifater, Rifamate, Rimactane);
  • zidovudine (Retrovir, AZT);
  • a diuretic (water pill);
  • atropine (Atreza, Sal-Tropine), belladonna (Donnatal, and others), benztropine (Cogentin), dimenhydrinate (Dramamine), methscopolamine (Pamine), or scopolamine (Transderm-Scop);
  • bladder or urinary medications such as darifenacin (Enablex), flavoxate (Urispas), oxybutynin (Ditropan, Oxytrol), tolterodine (Detrol), or solifenacin (Vesicare);
  • bronchodilators such as ipratropium (Atrovent) or tiotropium (Spiriva);
  • irritable bowel medications such as dicyclomine (Bentyl), hyoscyamine (Hyomax), or propantheline (Pro-Banthine); or
  • salicylates such as aspirin, Backache Relief Extra Strength, Novasal, Nuprin Backache Caplet, Doan's Pills Extra Strength, Pepto-Bismol, Tricosal, and others;
This list is not complete and other drugs may interact with chlorpheniramine. Tell your doctor about all medications you use. This includes prescription, over-the-counter, vitamin, and herbal products. Do not start a new medication without telling your doctor.






































||Read More »

Gangguan Syaitan Ketika Sakaratul Maut

Iblis dan Syaitan akan sentiasa mengganggu manusia, bermula dengan memperdayakan manusia dari terjadinya dengan setitik mani hinggalah ke akhir hayat mereka, dan yang paling dahsyat ialah sewaktu akhir hayat iaitu ketika sakaratul maut.

Syaitan mengganggu manusia sewaktu sakaratul maut disusun menjadi 7 golongan dan rombongan.Hadith Rasulullah s.a.w.. menerangkan:Yang bermaksud: “Ya Allah aku berlindung dengan Engkau daripada perdayaan Syaitan di waktu maut.”

Rombongan 1
Akan datang Syaitan dengan banyaknya dengan berbagai rupa yang pelik dan aneh seperti emas, perak dan lain-lain, serta sebagai makanan dan minuman yang lazat-lazat.

Maka disebabkan orang yang di dalam sakaratul maut itu di masa hidupnya sangat tamak dan loba kepada barang-barang tersebut, maka diraba dan disentuhnya barangan Syaitan itu, di waktu itu nyawanya putus dari tubuh. Inilah yang dikatakan mati yang lalai dan lupa kepada Allah s.w.t. inilah jenis mati fasik dan munafik, ke nerakalah tempatnya.

Rombongan 2
Akan datang Syaitan kepada orang yang didalam sakaratul maut itu merupakan diri sebagai rupa binatang yang di takuti seperti, Harimau, Singa, Ular dan Kala yang berbisa. Maka Apabila yang sedang didalam sakaratul maut itu memandangnya saja kepada binatang itu, maka dia pun meraung dan melompat sekuat hati.

Maka seketika itu juga akan putuslah nyawa itu dari badannya, maka matinya itu disebut sebagai mati lalai dan mati dalam keadaan lupa kepada Allah s.w.t., matinya itu sebagai Fasik dan Munafik dan ke nerakalah tempatnya.

Rombongan 3
Akan datang Syaitan mengacau dan memperdayakan orang yang di dalam sakaratul maut itu dengan merupakan dirinya kepada binatang yang menjadi minat kepada orang yang hendak mati itu, kalau orang yang hendak mati itu berminat kepada burung, maka dirupai dengan burung, dan jika dia minat dengan Kuda lumba untuk berjudi, maka dirupakan dengan Kuda lumba (judi).

Jika dia minat dengan dengan ayam sabung, maka dirupakan dengan ayam sabung yang cantik. Apabila tangan orang yang hendak mati itu meraba-raba kepada binatang kesayangan itu dan waktu tengah meraba-raba itu dia pun mati, maka matinya itu di dalam golongan yang lalai dan lupa kepada Allah s.w.t.. Matinya itu mati Fasik dan Munafik, maka nerakalah tempatnya.

Rombongan 4
Akan datang Syaitan merupakan dirinya sebagai rupa yang paling dibenci oleh orang yang akan mati, seperti musuhnya ketika hidupnya dahulu maka orang yang di dalam sakaratul maut itu akan menggerakkan dirinya untuk melakukan sesuatu kepada musuh yang dibencinya itu. Maka sewaktu itulah maut pun datang dan matilah ia sebagai mati Fasik dan Munafik, dan nerakalah tempatnya

Rombongan 5
Akan datang Syaitan merupakan dirinya dengan rupa sanak-saudara yang hendak mati itu, seperi ayah ibunya dengan membawa makanan dan minuman, sedangkan orang yang di dalam sakaratul maut itu sangat mengharapkan minuman dan makanan lalu dia pun menghulurkan tangannya untuk mengambil makanan dan minuman yang dibawa oleh si ayah dan si ibu yang dirupai oleh Syaitan,

berkata dengan rayu-merayu “Wahai anakku inilah sahaja makanan dan bekalan yang kami bawakan untukmu dan berjanjilah bahawa engkau akan menurut kami dan menyembah Tuhan yang kami sembah, supaya kita tidak lagi bercerai dan marilah bersama kami masuk ke dalam syurga.”

Maka dia pun sudi mengikut pelawaan itu dengan tanpa berfikir lagi, ketika itu waktu matinya pun sampai maka matilah dia di dalam keadaan kafir, kekal ia di dalam neraka dan terhapuslah semua amal kebajikan semasa hidupnya.

Rombongan 6
Akan datanglah Syaitan merupakan dirinya sebagai ulamak-ulamak yang membawa banyak kitab-kitab, lalu berkata ia: “Wahai muridku, lamalah sudah kami menunggu akan dikau, berbagai ceruk telah kami pergi, rupanya kamu sedang sakit di sini, oleh itu kami bawakan kepada kamu doktor dan bomoh bersama dengan ubat untukmu.” Lalu diminumnya ubat, itu maka hilanglah rasa penyakit itu, kemudian penyakit itu datang kembali.

Lalu datanglah pula Syaitan yang menyerupai ulamak dengan berkata: “Kali ini kami datang kepadamu untuk memberi nasihat agar kamu mati didalam keadaan baik, tahukah kamu bagaimana hakikat Allah?”

Berkata orang yang sedang dalam sakaratul maut: “Aku tidak tahu.”

Berkata ulamak Syaitan: “Ketahuilah, aku ini adalah seorang ulamak yang tinggi dan hebat, baru sahaja kembali dari alam ghaib dan telah mendapat syurga yang tinggi. Cubalah kamu lihat syurga yang telah disediakan untukmu, kalau kamu hendak mengetahui Zat Allah s.w.t. hendaklah kamu patuh kepada kami.”

Ketika itu orang yang dalam sakaratul maut itu pun memandang ke kanan dan ke kiri, dan dilihatnya sanak-saudaranya semuanya berada di dalam kesenangan syurga, (syurga palsu yang dibentangkan oleh Syaitan bagi tujuan mengacau orang yang sedang dalam sakaratul maut). Kemudian orang yang sedang dalam sakaratul maut itu bertanya kepada ulamak palsu:

“Bagaimanakah Zat Allah?” Syaitan merasa gembira apabila jeratnya mengena .

Lalu berkata ulamak palsu: “Tunggu, sebentar lagi dinding dan tirai akan dibuka kepadamu. “

Apabila tirai dibuka selapis demi selapis tirai yang berwarna warni itu, maka orang yang dalam sakaratul maut itu pun dapat melihat satu benda yang sangat besar, seolah-olah lebih besar dari langit dan bumi.

Berkata Syaitan: “Itulah dia Zat Allah yang patut kita sembah.”

Berkata orang yang dalam sakaratul maut: “Wahai guruku, bukankah ini benda yang benar-benar besar, tetapi benda ini mempunyai jihat enam, iaitu benda besar ini ada di kirinya dan kanannya, mempunyai atas dan bawahnya, mempunyai depan dan belakangnya.

Sedangkan Zat Allah tidak menyerupai makhluk, sempurna Maha Suci Dia dari sebarang sifat kekurangan. Tapi sekarang ini lain pula keadaannya dari yang di ketahui dahulu. Tapi sekarang yang patut aku sembah ialah benda yang besar ini.”

Dalam keraguan itu maka Malaikat Maut pun datang dan terus mencabut nyawanya, maka matilah orang itu di dalam keadaan dikatakan kafir dan kekal di dalam neraka dan terhapuslah segala amalan baik selama hidupnya di dunia ini.

Rombongan 7
Rombongan Syaitan yang ketujuh ini Syaitan terdiri dari 72 barisan sebab menjadi 72 barisan ialah kerana dia menepati Iktikad Muhammad s.a.w. bahawa umat Muhammad akan terbahagi kepada 73 puak (barisan). Satu puak sahaja yang benar (ahli sunnah waljamaah) 72 lagi masuk ke neraka kerana sesat.

Ketahuilah bahawa Syaitan itu akan mengacau dan mengganggu anak Adam dengan 72 macam yang setiap satu berlain di dalam waktu manusia sakaratul maut. Oleh itu hendaklah kita mengajarkan kepada orang yang hampir meninggal dunia akan talkin Laa Ilaaha Illallah untuk menyelamatkan dirinya dari gangguan Syaitan dan Iblis yang akan berusaha bersungguh-sungguh mengacau orang yang sedang dalam sakaratul maut.

Bersesuaian dengan sebuah hadith yang bermaksud: “Ajarkan oleh kamu (orang yang masih hidup) kepada orang yang hampir mati itu: Laa Ilaaha Illallah.”

||Read More »

Nabi Muhammad SAW – Manusia agong

NABI MUHAMMAD S.A.W. secara lahiriahnya, begitu indahnya sifat fizikal Baginda, sehinggakan seorang ulama Yahudi yang pada pertama kalinya bersua muka dengan Baginda lantas melafazkan keIslaman dan mengaku akan kebenaran apa yang disampaikan oleh Baginda.

Di antara kata-kata apresiasi para sahabat ialah:

  • Aku belum pernah melihat lelaki yang sekacak Rasulullah saw.
  • Aku melihat cahaya dari lidahnya.
  • Seandainya kamu melihat Baginda, seolah-olah kamu melihat matahari terbit.
  • Rasulullah jauh lebih cantik dari sinaran bulan.
  • Rasulullah umpama matahari yang bersinar.
  • Aku belum pernah melihat lelaki setampan Rasulullah.
  • Apabila Rasulullah berasa gembira, wajahnya bercahaya spt bulan purnama.
  • Kali pertama memandangnya sudah pasti akan terpesona.
  • Wajahnya tidak bulat tetapi lebih cenderung kepada bulat.
  • Wajahnya seperti bulan purnama.
  • Dahi baginda luas, raut kening tebal, terpisah di tengahnya.
  • Urat darah kelihatan di antara dua kening dan nampak semakin jelas semasa marah.
  • Mata baginda hitam dengan bulu mata yang panjang.
  • Garis-garis merah di bahagian putih mata, luas kelopaknya, kebiruan asli di bahagian sudut.
  • Hidungnya agak mancung, bercahaya penuh misteri, kelihatan luas sekali pertama kali melihatnya.
  • Mulut baginda sederhana luas dan cantik.
  • Giginya kecil dan bercahaya, indah tersusun, renggang di bahagian depan.
  • Apabila berkata-kata, cahaya kelihatan memancar dari giginya.
  • Janggutnya penuh dan tebal menawan.
  • Lehernya kecil dan panjang, terbentuk dengan cantik seperti arca.
  • Warna lehernya putih seperti perak, sangat indah.
  • Kepalanya besar tapi terlalu elok bentuknya.
  • Rambutnya sedikit ikal.
  • Rambutnya tebal kdg-kdg menyentuh pangkal telinga dan kdg-kdg mencecah bahu tapi disisir rapi.
  • Rambutnya terbelah di tengah.
  • Di tubuhnya tidak banyak rambut kecuali satu garisan rambut menganjur dari dada ke pusat.
  • Dadanya bidang dan selaras dgn perut. Luas bidang antara kedua bahunya lebih drpd biasa.
  • Seimbang antara kedua bahunya.
  • Pergelangan tangannya lebar, lebar tapak tangannya, jarinya juga besar dan tersusun dgn cantik..
  • Tapak tangannya bagaikan sutera yang lembut.
  • Perut betisnya tidak lembut tetapi cantik.
  • Kakinya berisi, tapak kakinya terlalu licin sehingga tidak melekat air.
  • Terlalu sedikit daging di bahagian tumit kakinya.
  • Warna kulitnya tidak putih spt kapur atau coklat tapi campuran coklat dan putih.
  • Warna putihnya lebih banyak.
  • Warna kulit baginda putih kemerah-merahan.
  • Warna kulitnya putih tapi sihat.
  • Kulitnya putih lagi bercahaya.
  • Binaan badannya sempurna, tulang-temulangnya besar dan kukuh.
  • Badannya tidak gemuk.
  • Badannya tidak tinggi dan tidak pula rendah, kecil tapi berukuran sederhana lagi kacak.
  • Perutnya tidak buncit.
  • Badannya cenderung kepada tinggi, semasa berada di kalangan org ramai baginda kelihatan lebih tinggi drpd mereka.

KESIMPULAN
Nabi Muhammad sa.w adalah manusia agung yang ideal dan sebaik-baik contoh sepanjang zaman. Baginda adalah semulia-mulia insan di dunia. Kita mestilah menjadikan Rasulullah SAW sebagai idola dan contoh ikutan. Banyakkan berselawat ke atas baginda SAW. Semoga baginda memberikan syafa’atnya kepada kita semua di akhirat kelak, insyaAllah.

**Kirimkan kepada sahabat-sahabat muslim lainnya agar timbul kesedaran untuk mencintai Allah dan RasulNya, seperti Allah dan RasulNya mencintai kita kerana sesungguhnya selain daripada itu hanyalah fana belaka. Amin…

Usah gelisah apabila dibenci manusia kerana masih banyak yang menyayangimu di dunia, tapi gelisahlah apabila dibenci Allah kerana tiada lagi yang mengasihmu di akhirat kelak. **

Sekian.

||Read More »

loading...