. Penambahbaikan 252 Skim Perkhidmatan - Emmy Shaklee - [Shaklee Independent Distributor]

Penambahbaikan 252 Skim Perkhidmatan

at Rabu, 28 Oktober 2015[12:03 PTG]

"186. Pucuk dicita ulam pun mendatang, saat dinanti kini menjelang. Bagi Menghargai Perkhidmatan Awam, atas segala sumbangan dan khidmat bakti kepada negara, Kerajaan bersetuju:

Kedua:
Menambah baik sebanyak 252 skim perkhidmatan yang akan memanfaatkan 406 ribu penjawat awam
;
"
Ya, 252 adalah jumlah skim perkhidmatan yang sedang berkuatkuasa. Ini bermakna kesemua skim perkhidmatan akan ditambahbaik. Apakah penambahbaikan yang akan JPA lakukan demi memanfaatkan 406K penjawat awam. 

Adakah ianya cuma indah di atas kertas sahaja. Rata-rata kita tahu bahawa kebanyakan skim perkhidmatan yang berkuatkuasa sememangnya telah bagus di atas kertas, tidak kira dari segi lapisan gred, peluang kenaikan pangkat dan sebagainya. Tetapi dari segi pelaksanaannya, ruang dan peluang kemajuan kerjaya yang terhad untuk ke gred yang lebih tinggi kerana kekurangan jawatan di gred yang lebih tinggi ditambah lagi dengan syarat tambahan tempoh perkhidmatan untuk ke gred yang lebih tinggi, ratio gred kenaikan pangkat dan sebagainya yang tidak seperti skim perkhidmatan.

Bagaimana dengan isu tukar lantik ke skim perkhidmatan bukan bersifat teknikal dan profesional yang berkelayakan pendidikan am sebagai contoh Penolong Pegawai Tadbir yang cuma perlukan kelayakan STPM/STAM/Diploma biasa dan Pegawai Tadbir cuma memerlukan ijazah sarjana muda pelbagai bidang, serta beberapa skim perkhidmatan yang tidak memerlukan pemohon/calon memiliki kemahiran/ilmu tertentu seperti Doktor/Jurutera/Akauntan yang mensyaratkan mereka berdaftar dengan badan-badan profesional yang melindungi dan melayakkan mereka untuk mengamalkan dan melaksanakan tugasan mereka.

Sepatutnya skim-skim perkhidmatan sebegini dibuka ruang dan peluang kemajuan kerjaya ke peringkat yang lebih tinggi tanpa mengira kelulusan akademik kerana ianya melibatkan pengalaman yang diperolehi melalui perkhidmatan sebelumnya.

Ikuti kami melalui RSS 2.0.
loading...