. Belanjawan 2016 - "Budget 2016" - Emmy Shaklee - [Shaklee Independent Distributor]

Belanjawan 2016 - "Budget 2016"

at Khamis, 15 Oktober 2015[11:27 PG]


Hanya tinggal lagi beberapa hari lagi sebelum Belanjawan 2016 dibentangkan di Parlimen pada 23 Oktober 2015. Apakah yang anda harapankan dari pembentangan Belajawan 2016? Betulkah Belanjawan 2016 mendahulukan rakyat? Apa yang saya harapkan dari Belanjawan tersebut merupakan satu keuntungan yang akan mendatangkan kebaikan kepada rakyat.

Beberapa perkara penting yang mesti difikirkan dalam penyediaan Belanjawan 2016 yang perlu dititik berat (dipandang) oleh kerajaan seperti Kos Sara Hidup, Pemilikan Rumah, Nilai Ringgit

Kos Sara Hidup
Apa yang rakyat perlukan bukanlah kemampuan kemewahan untuk berbelanja sakan (memenuhi kehendak) tetapi sekadar memenuhi keperluan hidup bersesuaian dengan peredaran zaman. Apa yang dimaksudkan disini bukannya mewah tetapi sekadar selesa memenuhi keperluan harian, menyara keluarga (anak, isteri dan ibu bapa serta adik beradik yang masih dibawah tanggungan) dan juga berpeluang menyimpan sedikit sebanyak untuk digunakan dikemudian hari, diwaktu terpaksa (terdesak, kecemasan, kematian, sakit dan sebagainya) disamping perbelanjaan melangsaikan hutang piutang pendidikan, perumahan, kenderaan, rumah dan sebagainya. Selain itu juga, rakyat mengharapkan mampu meluangkan masa bersama-sama bercuti bersama-sama keluarga (bukannya bercuti diluar negara dan tempat-tempat eksklusif) cukup sekadar melepaskan penat berkerja bersantai di tempat-tempat peranginan dalam negara.
Apa yang diperlukan bukannya banyak tetapi beberapa inisiatif kerajaan yang sememangnya mampu sebagai seperti melaksanakan penguatkuasaan sepenuhnya ke atas harga barang keperluan dan beberapa barangan kehendak tertentu dengan mengawal margin keuntungan, mengurangkan lapisan pengedaran (chain supply level) sebagai

Memandangkan kos sara hidup yang semakin meningkat, diharapkan ada sedikit perubahan bukannya besar yang dipinta hanya beberapa sen digunakan untuk menambahbaik kehidupan rakyat dan setiap rakyat berhak mendapatkan kehidupan yang selesa. Malahan isi rumah yang berpendapatan di bawah RM3500.00 yang berada di bandar-bandar besar juga kini juga tersepit dengan kenaikan kos sara hidup yang semakin meningkat saban hari. Ditambah lagi dengan dengan kenaikan tol di beberapa lebuhraya (le sangat) yang sebenarnya tidak mencapai taraf lebuhraya sepertimana yang diinginkan oleh kebanyakan pengguna jalan raya. Ini kerana lebuhraya yang ditafsirkan itu tidak terlepas dari kesesakan lalulintas yang kian meruncing saban hari. 

Pemilikan Rumah
Kerajaan didalam beberapa siri Belanjawan sebelum ini telah melaksanakan beberapa inisiatif pemilikan rumah kepada rakyat. Antaranya Perumahan Penjawat Awam 1 Malaysia (PPA1M), Perumahan Rakyat 1 Malaysia (PR1MA), Projek Perumahan Rayat Termiskin (PPRT), Projek Rumah Mesra Rakyat, Skim Perumahan Belia dan beberapa lagi inisiatif kerajaan. Terima kasih diucapkan kepada Pemerintah dibawah kepimpinan Perdana Menteri Dato' Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak di atas keprihatinan beliau itu.

Namun setelah diteliti, dikaji, bukan inisiatif berkenaan yang rakyat perlukan kerana rata-rata pada hari ini sebuah rumah yang selesa yang dibina bukanlah berada di dalan lingkungan harga yang mampu dimiliki oleh rakyat Malaysia pada hari ini. Sebuah rumah yang selesa hanya mampu dimiliki oleh golongan ELIT dalam negara sahaja manakala golongan menengah dan bawahan yang berpendapatan di bawah RM3500 sebulan hanya mampu melihat dan menggigit jari kerana ianya adalah jauh daripada kemampuan mereka. 

Apa tidaknya sebuah rumah jenis Apartmen dibandar-bandar besar berharga tidak kurang RM250K dan ansuran bulanan yang dibayar adalah sekitar RM1,074.18 sebulan selama 30 tahun ke atas margin kewangan 90%. Jika dikira jumlah keseluruhan yang perlu dibayar adalah sebanyak RM386,706.39 atas kadar faedah 4% setahun. Institusi kewangan memperolehi keuntungan sebanyak RM161,706.39 ke atas setiap pinjaman bernilai RM225K. Ini bermakna faedah keseluruhan yang perlu ditanggung adalah sekitar 71.8695%.


Kerajaan seharusnya tampil dengan penyelesaian yang lebih bijak dengan mengurangkan faedah yang perlu ditanggung oleh rakyat ke atas pemilikan sebuah rumah yang selesa. Pada ketika ini, rakyat terpaksa menanggung margin keuntungan berganda ke atas setiap pemilikan sebuah rumah. Margin keuntungan pertama adalah keuntungan pemaju/developer dan yang kedua adalah margin ke atas pinjaman. Institusi kewangan adalah penerima keuntungan berganda dalam hal ini kerana pembinaan sebuah rumah melibatkan pinjaman pembangunan/pembinaan oleh pemaju daripada institusi kewangan, dan pinjaman perumahan oleh pembeli. Kadar faedah penjaman pembangunan/pembinaan oleh pemaju ini akan diserapkan sebagai kos pembinaan yang akhirnya ditanggung oleh pembeli. Pembeli akhir terpaksa membayar faedah berganda ke atas pemilikan sebuah rumah.

Apa yang kerajaan perlu lakukan adalah melaksanakan satu mekanisme bagi mengelakkan pembeli akhir membayar faedah berganda tidak kira melalui institusi kewangan swasta ataupun institusi pinjaman perumahan kerajaan. 

Kerajaan boleh melaksanakan kaedah seperti berikut:
Institusi A telah memberikan pinjaman pembangunan kepada developer dimana institusi A tidak boleh mengenakan faedah ke atas pinjaman tersebut tetapi pembiayaan perumahan oleh pembeli mestilah dibuat kepada institusi A yang mana akan mengenakan faedah ke atas pinjaman perumah oleh pembeli.
Rumah/Hartanah Bukan Untuk Urusniaga.
Dalam mengekang kenaikan harga rumah/hartanah di Malaysia kerajaan sepatutnya mewujudkan agensi yang mengawalselia penjualan dan pemilikan rumah/hartanah. Tidak ada seorang individu pun yang dibenarkan memiliki lebih dari sebuah rumah untuk kediaman. Ini boleh dilakukan dengan mewujudkan agensi dan pangkalan data pemilikan rumah/hartanah. Agensi ini akan menapis setiap permohonan pemilikan rumah/hartanah dan memadankan pendapatan dengan nilai hartanah yang bakal dibeli. Sekiranya pemohon telah memiliki rumah/hartanah maka secara automatik permohonannya akan ditolak dan mereka hanya dibenarkan memiliki rumah/hartanah berdasarkan kemampuan dan tidak boleh memiliki rumah/hartanah dibawah yang lebih rendah dari kemampuan mereka.

Sekiranya mereka ingin memiliki rumah/hartanah yang lain rumah/hartanah sedia ada perlu dilepaskan terlebih dahulu.

Nilai Ringgit
Pada hari ini nilai Ringgit Malaysia (RM) semakin meruncing, saban hari nilainya semakin rendah dibandingkan dengan beberapa matawang dunia. Situasi ini dilihat seperti tidak ada penghujungnya. Kerajaan harus pantas membendung kejatuhan nilai RM ini, Sikap tunggu dan lihat serta berharap tidak patut diamalkan oleh kerajaan kerana ianya akan memburukkan lagi keadaan ini. Apatah lagi, beberapa perjanjian pelaburan dengan negara luar disandarkan kepada USD, ini dilihat akan membebankan kerana kita terpaksa membayar lebih untuk pinjaman yang sama sewaktu kejatuhan nilai RM ini. Antara faktor kejatuhan nilai RM ini adalah kerana pemansuhan penggunaan syiling 1 sen. Dengan ketiadaan syiling 1 sen maka nilai syiling yang berada dipasaran adalah 5 sen. Dengan setiap perbezaan 5 sen, maka setiap barangan yang didagangkan dalam negara adalah 5 kali lebih mahal berbanding sebelumnya. 


Sejak dahulu lagi masyarakat dunia mengenali $ sebagai simbol kewangan, namun dengan kemunculan RM sebagai simbol kewangan bagi Ringgit, keyakinan masyarakat dunia terhadap Ringgit telah menurun dan dipercayai membawa kepada kejatuhan nilai ringgit.

Akhir sekali rakyat Malaysia berharap kerajaan mampu merealisasikan beberapa harapan yang mampu mengurangkan beban dan tekanan kepada rakyat, bukannya banyak tetapi cukup sekadar yang termampu dilaksanakan oleh kerajaan. Kerajaan hendaklah lebih tegas dalam menangani isu-isu yang membabitkan masalah rakyat dengan membelakangkan kehendak peribadi, individu dan kumpulan tertentu dalam pentadbiran kerajaan. Tetapi setiap tindakan penyelesaian hendaklah memberikan kebaikan dan pulangan kepada negara tanpa meminggirkan kepentingan rakyat tidak kira apa isu yang timbul.

Janganlah kita asyik leka melobi mereka yang mampu memberikan sumbangan dan keuntungan kembali tetapi fikirkan nasib rakyat "MARHAIN" kerana setiap sen duit yang dibelanjakan oleh kerjaan adalah milik pembayar cukai bukannya milik pemimpin, anggota pentadbiran dari kumpulan Legislatif atau Eksekutif dibawah sistem Parlimen Malaysia.

Apakah langkah yang akan diambil oleh kerajaan untuk meneruskan dan mencapai hasrat tersebut dan supaya setiap nasib rakyat terbela walaupun tidak sepenuhnya.

Diharapkan kerajaan melalui Kementerian Kewangan akan mengkaji kewajaran setiap aspek yang akan menguntungkan rakyat akhirnya, bukan sekadar menekan rakyat dengan perjanjian-perjanjian tersembunyi dengan konglomerat multinasional yang memberikan mereka tender yang membebankan kewangan negara. Kerana diketahui bahawa kewangan negara adalah milik rakyat yang bukannya milik pemimpin, mereka hanyalah individu yang dipertanggungjawabkan untuk menguruskan kewangan negara dengan berhemah.

Semoga kerajaan melalui Menteri Kewangan akan berjaya memulihkan nilai Ringgit Malaysia (RM) yang kian merendah, memanglah merendah diri itu adalah satu amalan adab Melayu Malaysia, namun nilai RM yang semakin merendah bukannlah apa yang harus dipraktikkan dalam pasaran dunia. 

Pakar-pakar ekonomi juga disarankan untuk memikirkan cara terbaik (Paling Baik) untuk meningkatkan nilai RM. Apalah gunanya jika hanya angka yang besar tetapi tidak bernilai (Less Value). Kita seharusnya belajar dari negara-negara yang nilai matawangnya lebih tinggi tanpa perlu mengira siapakah mereka, dimanakah mereka, walaupun mereka adalah musuh kita "Dahulu, Kini dan Selamanya". Janganlah kerana mereka itu lebih rendah kedudukannya dari kita, ilmu dan kemahiran yang mereka miliki itu tidak bernilai. Kerana Allah telah mencipta kita sebagai hambaNya dengan kelebihan dan kekurangan masing-masing dan kita diciptakan saling melengkapi untuk menyempurnakan kehidupan ini.

Ilmu Allah itu diberikan kepada pakarnya dan untuk mencari ilmu kenalah kita bertanya/belajar daripada pakar-pakarnya. Janganlah kerana harta, pangkat dan darjat dunia yang dikejar kita memperjudikan nasib negara dengan meletakkan mereka yang bukan ahli dalam pentadbiran negara.  Semoga Belanjawan 2016 ini adalah satu belanjawan yang akan meneruskan kesinambungan kerjaya dan politik mereka yang berkenaan.

Ikuti kami melalui RSS 2.0.
loading...