. UMNO sebuah parti JUMUD - Emmy Shaklee - [Shaklee Independent Distributor]

UMNO sebuah parti JUMUD

at Khamis, 1 Disember 2011[3:54 PTG]

Kenapa saya melabelkan UMNO sebagai parti JUMUD.. Ikutilah rentetan penubuhan UMNO oleh Dato’ Onn Jaafar
Pada 1 hingga 4 Mac 1946, 41 persatuan Melayu menghadiri Kongres Melayu pertama yang diadakan di Kelab Sultan Sulaiman. Hasil daripada mesyuarat, sebuah badan yang mewakili orang Melayu menentang Malayan Union akan ditubuhkan. Kongres Melayu Ketiga kemudiannya diadakan di Istana Besar Johor Bahru pada bulan Mei, 1946. Kongres inilah yang melahirkan UMNO dengan Datuk Onn sebagai president yang pertama.
Pada 1 Oktober 1946, Dato' Onn Datuk Jaafar dilantik menjadi Menteri Besar Johor. Tiga tahun kemudian, Dato' Onn meletakkan jawatan Menteri Besar Johor dan menumpukan kepada UMNO. Di bawah kepimpinan Dato' Onn, UMNO telah berjaya memaksa kerajaan British membubarkan Malayan Union dan diganti dengan Persekutuan Tanah Melayu. Persekutuan Tanah Melayu 1948 mengekalkan kedudukan Raja-raja Melayu, memperketatkan syarat-syarat kerakyatan dan memberi hak istimewa Melayu.
Dato' Onn bercadang untuk membuka keahlian UMNO kepada semua orang tanpa mengira kaum. Cadangan tersebut ditentangan. Oleh yang demikian, Dato' Onn meletakkan jawatan sebagai president UMNO apabila persidangan Majlis Mesyuarat Agung Keenam diadakan pada 25 dan 26 Ogos 1951.
Natijahnya, Dato' Onn mempunyai pandangan yang berbeza dengan ahli-ahli UMNO yang lain. Beliau ingin membuka pintu UMNO kepada kaum-kaum lain menyertainya tetapi ahli-ahli UMNO menggangap tindakan ini sebagai satu ancaman. Walau bagaimanapun, Dato' Onn tetap merupakan seorang yang berani dan berusaha dengan bersungguh-sungguh demi negara dan bangsa.
Namun begitu, UMNO telah menggabungkan parti-parti yang dianggotai oleh kaum lain iaitu MCA dan MIC menjadi parti Perikatan pada tahun 1955. Tidakkah usaha isi adalah sama seperti yang dicadangkan oleh Dato’ Onn cuma caranya berbeza.
Sejak dari 1955 hingga sekarang, UMNO tidak pernah bertanding di atas tiket UMNO, UMNO hanya bertanding dan memenangi kerusi yang dipertandingkan melalui pakatan Barisan Nasional. Oleh itu mwmang wajar UMNO dilabelkan sebagai sebuah parti politik JUMUD… Tidak diperlukan dalam politik negara.

Ikuti kami melalui RSS 2.0.
loading...