. Google Glass cuma RM490.72 - Emmy Shaklee - [Shaklee Independent Distributor]

Google Glass cuma RM490.72

at Jumaat, 30 Mei 2014[9:23 PG]

Hasil siasatan kos pembinaan sebenar Google Glass yang diadakan pada awal bulan ini mendedahkan yang peranti yang berharga USD 1500 itu sebenarnya hanya dibina dengan komponen-komponen yang berharga hanya USD 152.47 (RM490.72).
Siasatan tersebut yang mana diketuai oleh IHS, menceraikan kompononen-komponen yang terdapat dalam Google Glass dan dikategorikan bagi setiap komponen untuk dinilai berapa nilai sebenar peranti boleh-pakai tersebut. Amat mengejutkan satu-satunya komponen paling mahal pada Google Glass adalah bingkai cermin mata tersebut yang dinilai pada harga USD22 (RM70.81).
“Google Glass pada hari Ini hanyalah seperti prototaip,” kata Andrew Rassweiler, pengarah kanan perkhidmatan penanda aras kos untuk IHS, dalam satu kenyataan. “Reka bentuk ini menggunakan banyak komponen yang bukan untuk dijaul yang boleh terus dioptimumkan. Jika pasaran besar-besaran bagi produk itu ditubuhkan, chipmakers dijangka menawarkan chipset lebih bersepadu khusus untuk aplikasi yang besar akan meningkatkan semua aspek prestasi, termasuk pemprosesan kelajuan, kecekapan tenaga, berat badan dan saiz.”
Komponen kedua paling mahal dalam peranti tersebut adalah kanta persegi yang digunakan sebagai skrin. Komponen ini dibuat oleh Himax Technologies dari Taiwan dan dijual pada harga USD 20 setiap satu.
Kos sebenar Google Glass
Kajian yang sama juga pernah dijalankan pada bulan April oleh Teardown.com, yang mendedahkan angka USD 79.78 (RM256.77) untuk jumlah kos komponen alat itu, Google bagaimanapun mempertikaikan pendedahan tersebut.
“Walaupun kami menghargai percubaan Teardown.com meneka kos Google Glass, anggaran mereka adalah tidak tepat,” kata seorang jurucakap dari Google kepada laman web eWeek, awal bulan ini. “Kos Google Glass adalah lebih mahal dari apa yang mereka dedahkan” tambah jurucakap itu lagi.
Walau bagaimanapun, pada hanya USD 70 lebih, anggaran IHS Technology tidak mungkin untuk memadamkan perbualan di sekitar harga yang tinggi anggaran Google Glass oleh IHS Technologies adalah tidak mungkin untuk memadamkan perbualan di sekitar harga yang tinggi Google Glass – produk syarikat itu berkata adalah masih dalam ujian beta – berbanding kos untuk membina produk tersebut.
Pendedahan kos sebenar Google Glass ini dilihat tepat dengan rancangan Google yang berhasrat untuk memasarkan Google Glass kepada pasaran awam berbanding sebelum ini yang hanya diberikan melalui jemputan.
Sekarang, dengan pengetahuan bahawa kos Google Glass hanya sekitar USD 150 untuk dibina, peminat peranti ini mungkin akan berfikir dua kali sebelum membuat keputusan meleburkan USD 1500 (RM4827.75) mereka.

Ikuti kami melalui RSS 2.0.
loading...