. Zakat - Emmy Shaklee - [Shaklee Independent Distributor]

Zakat

at Selasa, 23 Ogos 2011[11:28 PG]

Bukannya aku nak menulis apa itu zakat, kenapa zakat dan mengapa zakat. Apa yang ingin kutulis bukannya berapa banyak nisab diwajibkan zakat, jenis-jenis zakat. Aku tak kisak nak terangkan itu semua asalkan ada pertanyaan daripada semua. Namun aku lebih selesa jika semua yang membaca mendapatkan maklumat berkenaan daripada sumber-sumber lain.

Apa yang ingin aku persoalkan adalah mengenai kutipan zakat, berapa banyakkah jumlah kutipan zakat setiap tahun oleh Pusat Zakat, Lembaga Zakat dan sebagainya lagi biar aku permudahkan baitulmal. Kalau ikutkan konsep Islam Baitulmal adalah Perbendaharaan iaitu Kementerian Kewangan la bagi  Malaysia. Tapi dekat Malaysia nie baitulmal hanya menguruskan hal pungutan berkaitan dengan Zakat jer..

Mungkin semua pembaca juga ada mempersoalkan berapa banyak jumlah pungutan zakat setiap tahun di Malaysia ini dan buat tak tau je. Agak-agaknya berapa digitkah angka jumlah pungutan Zakat tu setiap tahun. 6 digit, 9 digit ataupun lebih. Tak kisahla berapa banyak digitpun jumlah kutipan zakat tu. Kalau nak tau juga layarilah laman-laman Pusat Zakat dan kiralah sendiri.

Pernahkah pembaca tahu apakah kegunaan duit pungutan zakat tu, kalau mengikut ajaran Islam pungutan zakat tu digunakan untuk membantu golongan asnaf iaitu mereka yang boleh menerima duit zakat. Tapi kenapa jumlah pungutan zakat yang bedigit-digit itu dipungut di seluruh negara namaun masih lagi kita melihat ramai lagi rakyat negara kita yang merempat dibawah jambatan, tepi sungai, bangunan kosong, kaki lima bangunan. Dan juga masih ramai lagi yang mengutip sedekah mengharapkan bantuan simpati daripada rakyat yang ada lebih sikit daripada mereka. Mana perginya duit zakat yang dikutip tadi.

Fikir-fikirlah dan renungkannya, semoga kita semua dirahmati olehNya.

Ikuti kami melalui RSS 2.0.
loading...