. Teknologi Komunikasi Maklumat. (ICT) - Emmy Shaklee - [Shaklee Independent Distributor]

Teknologi Komunikasi Maklumat. (ICT)

at Jumaat, 28 Oktober 2011[4:34 PTG]

Pada hari ini, perkembangan teknologi komunikasi maklumat begitu pesat. Kita mampu untuk berhubung dan menyampaikan sesuatu berita dan maklumat kepada penerima yang letaknya berjuta batu jaraknya dalam masa nyata (real time). Sebarang bentuk maklumat boleh disampaikan tanpa perlu mengeluarkan kos yang tinggi seperti suatu masa dahulu. Tiada usaha melibatkan ketenteraan dan tenaga manusia berlebihan untuk menyampaikan sesuatu maklumat.
Suatu ketika dahulu, maklumat disampaikan dengan pelbagai kaedah seperti menggunakan utusan, binatang seperti burung dan isyarat fizikal lain yang nampak seperti asap, cahaya dan sebagainya. Maklumat yang disampaikan juga adalah terbatas oleh kekangan jarak dan penglihatan manusia. Namun pada hari ini maklumat boleh disampaikan hanya menekan butang.
Perkembangan teknologi maklumat pada hari ini begitu hebat seperti suatu letupan dalam menyampaikan maklumat. Pelbagai perkakasan atau gadget direka dan dinaik taraf setiap hari untuk menjadi yang terbaik dalam menyampaikan maklumat. Hampir setiap hari gadget dan pruduk komunikasi yang pelbagai varian dilancarkan dipasaran dan pada masa yang sama juga, kajian dan penyelidikan dijalankan dimakmal-makmal dan pusat penyelidikan dan pembangunan untuk mengatasi yang lain.
Maklumat dapat disampaikan dengan lebih cepat, tepat dan maklum balas juga dapat diperolehi pada masa nyata. Sungguh hebatnya, namun begitu jangan kita lupa dan alpha akan teknologi ini adalah kerana ilmu dari yang Maha Pencipta, yang Maha Esa yang menciptakan gelombang yang dimanipulasi oleh manusia melalui gadget dan perkakasan yang ada.
Perlu diingat, kemajuan dan perkembangan Teknologi Komunikasi Maklumat jika digunakan secara yang salah boleh mengakibatkan kemusnahan yang amat sangat sehinggakan tidak ada satupun manusia yang pernah hidup dapat membayangkan kemusnahannya.
Sebuah kerajaan dan negara boleh digulingkan dan dijatuhkan hanya dengan menggunakan telefon pintar. Sebagai contoh kekuasaan Hosni Mubarak ditumbangkan oleh rakyatnya sendiri dengan hanya menggunakan telefon pintar. Dan pastinya setiap kejahatan yang berlaku ada dalang disebaliknya yang sememangnya merancang untuk menjatuhkan kekuasaan sesebuah negara dan pemimpin tertentu kerana kepentingan tertentu.
Semoga kita mengambil iktibar dari segala apa yang berlaku dan telah berlaku dalam dunia ini. Gunakan teknologi ini ke arah kebaikan maka baiklah hasilnya dan pulangannya. Harus di ingat bahawa dalam keadaan negara kita yang hidup dengan aman dan damai boleh digugat hanya menggunakan telefon pintar… oleh itu berwaspadalah sentiasa dan penyalahgunaan gadget akan mengundang keburukan yang nyata.

Ikuti kami melalui RSS 2.0.
loading...