. Donald Trump - Emmy Shaklee - [Shaklee Independent Distributor]

Donald Trump

at Selasa, 6 November 2012[11:54 PG]

Assalamualaikum,para sahabat sekelian,mungkin hangpa pernah kot dengaq nama Donald Trump..bagi yang selalu ikuti dalam rancangan The Apprentice kat tv,mesti selalu dengar ayat power Encik Donald iaitu “You’re fire!!”..ish..ish…
Kalau lar korang nak tahu,sebelum dia jadi sebegini billionair encik Donald ni sebenarnya pernah mengalami ‘zaman kegelapan’ nya …dalam erti kata dia pernah mengalami kerugian sebanyak USD900 juta semasa kegawatan ekonomi pada tahun 90an.…huh banyak tuh…kalau kita berada di situasi macam itu…kalau jiwa dan mental tidak kuat…tax tau la nak kata…tapi aku yakin,pedagang di luar sana selagi kita ada iman di dalam hati,insyaallah kita akan hadapi dengan baik…cukuplah Allah sebagai pelindung..
Aku bukan la nak cite pasal yang kurang iman menghadapi situasi macam itu,tapi nak cite yang x da iman pun boleh bangkit dari kegagalan hidup..ish..ish..malu kita sebagai orang Islam.. asalnya encik Donald ini memiliki aset kekayaan bernilai USD$1 billion melalui perniagaan hartanahnya. Apabila berlaku kegawatan ekonomi ,semua nilai hartanah jatuh,ramai para jutawan hartanah dan saham jatuh muflis. Mengikut ceritanya,Donald Trump juga tidak terkecuali. Tetiba isteri encik Donald Trump call..katanyan dia nak mintak cerai dan menuntut pampasan .,Agak-agak korang la…dah la sudah jatuh ditimpa tangga,tetiba plak isteri buat hal…apa korang akan buat masa itu?
Encik Donald ni x putus asa beb…walaupun dah hampir hilang segala harta dan wang serta isteri…dia terus berusaha dan bekerja dengan menggunakan ilmu,pengalaman,serta kemahiran yang dia miliki untuk membina semula empayar perniagaannya. Selepas 3 tahun beliau berjaya mendapat keuntungan lebih dari USD$3 billion. Bagi dia musibah yang melanda membuatkan beliau lebih bijak, kuat dan fokus berbanding sebelumnya..sesungguhnya ujian akan mematangkan kita…(mcm pernah dengar pepatah ini..tapi dimana ek)..
Maybe ada sesetengah yang kata:
Ahh..dia boleh la …dia bukan islam ,so leh amal kan riba,rasuah,judi and macam-macam..nabi dan sahabat pun x kaya macam Donald Trump…
Ini aku nak cite skit pada orang yang bersikap macam ini…tahukah korang..ape yang kita katakan yang dia leh amalkan amalan haram sebab itu dia kaya menunjukkan kita ni x yakin dengan rezeki yang Allah berikan serta larangan Allah terhadap sesuatu yang haram…kita x yakin dengan rukun iman yang pertama…kedua…tahu x bahawa Nabi Muhammad sebenarnya adalah orang yang sangat kaya dan para sahabat nabi pun begitu contoh nya Abdurahman bin Auf…(ini korang dh kenal kot)
Kalau x caya..buka terjemahan Al quran,surah Al-Anfal :1
Ayat menyatakan harta rampasan perang itu milik Allah dan Rasul…(menurut tafsir ibnu katsir) harta Rasul dalam ayat ini merujuk pada harta Nabi Muhammad …kalau dulu lah,kalau pihak musuh kalah,ia akan meninggalkan harta seperti pedang,baju besi,kuda,unta dan banyak lagi dan harta itu kalau menurut ayat 8:1 adalah milik rasul..dan bayangkan semua peperangan nabi ikut sehingga baginda wafat..dan bayangkan berapa banyak harta kekayaannya…Zaman dulu…nilai harta rampasan perang sangat tinggi…kalau x ,Allah x kan turunkan ayat ini yang menceritakan tentang pembahagian harta rampasan perang….
Cuba hangpa bayangkan ,jika nabi berperang di zaman ini,kalau pihak musuh kalah,antara harta rampasan perang zaman ini adalah kereta kebal,kereta selam,jet pejuang,bom nuclear,..kalau dihitung nilai nya..leh sampai berbilion-bilion…huh…dan harta itu milik Nabi…hah,macam itu lah anggapan nilai pada zaman dulu….
Tapi mesti korang pelik kan,nape dalam sirah,kita x dengar Nabi pakai baju mahal-mahal,rumah mewah dan makan makanan yang sedap-sedap…kata ustaz Azahari,Nabi dan para sahabat adalah orang yang PALING SUKA BERSEDEKAH
Cuba kita semua bayangkan,bila nabi pulang dari berperang,bawa harta yang banyak…tiba-tiba tengah jalan,ada orang miskin,maka nabi pun bersedekah lah ..then jumpa plak janda kematian suami,pengemis,dan macam –macam orang..sampai dirumah Aisyah,tinggal sebiji kurma je….tengah-tengah nak makan,tetiba datang pengemis,katanya lapar sangat…maka Nabi pun kasi kurma itu..dan berkata pada si Aisyah..”kita berpuasa la hari ini”…ish..ish…insaf rasanya diri ini….betapa dahsyatnya keimanan nabi dan para sahabat dahulu…

Ikuti kami melalui RSS 2.0.
loading...