. Penjualan Proton, Impilasi - Emmy Shaklee - [Shaklee Independent Distributor]

Penjualan Proton, Impilasi

at Isnin, 5 Jun 2017[1:41 PTG]


Selepas Penjualan 49.9% Saham Proton Kepada Geely, Apakah yang akan terjadi?
Untuk menjawab persoalan yang bermain diminda anda semua, mari kita teruskan dengan pertanyaan-pertanyaan berikut:

Apa itu Proton?
Secara ringkasnya PROTON (singkatan untuk PeRusahaan OTOmobil Nasional Sendirian Berhad) merupakan pengeluar kereta pertama Malaysia yang ditubuhkan pada 7 Mei 1983 dengan modal berbayar sebanyak 150 juta ringgit. Penubuhannya merupakan gagasan Dr. Mahathir bin Mohamad, Perdana Menteri ketika itu, untuk mencapai aspirasi negara perindustrian.
Proton sebahagian besarnya pengilang kenderaan kejuruteraan lencana daripada Mitsubishi Motors antara tahun 1985 dan awal 2000-an. Syarikat itu telah menghasilkan beberapa model rekabentuk asli dan beroperasi dalam sekurang-kurangnya 26 negara hari ini, majoriti yang mana adalah di Asia. Proton pernah dimiliki oleh Khazanah Nasional, cabang pelaburan kerajaan Malaysia. Pada bulan Januari 2012, ia telah diambil alih oleh DRB-HICOM, sebuah konglomerat Malaysia dalam transaksi berjumlah RM1.2 bilion.
Proton, sebahagian besarnya bergantung pada pasaran domestik, sedang mengalami perubahan struktur dan dalaman, seperti yang terbukti dalam pelantikan pemilik baru, rakan kongsi baru, dan seorang pengerusi baru, dan dalam pelancaran pelbagai model baru dalam usaha untuk mendapatkan antarabangsa kehadiran dan peningkatan keuntungan.
Pada 16 Februari 2016, Proton memperkenalkan logo korporat baru dan slogan baru, "It's in the Drive!"
Kenali Proton dengan lebih dekat.
1980- Konsep Kereta Negara dikandung pada tahun 1979 oleh Tun Dr. Mahathir bin Mohamad, bekas Perdana Menteri Malaysia dengan matlamat untuk meningkatkan industri Malaysia. Projek Kereta Negara telah diluluskan oleh Kabinet pada tahun 1982, yang membawa kepada penubuhan Proton pada 7 Mei 1983. Ia dimiliki sepenuhnya oleh kerajaan Malaysia melalui Khazanah Nasional di penciptaannya. Ia diketuai oleh pengasasnya, Dr. Mahathir.
Proton mendekati Mitsubishi Motors di antara tahun 1983 dan 1984 dan mengadakan usaha sama antara kedua-dua syarikat untuk pengeluaran kereta Malaysia yang pertama. Hasil kerjasama itu adalah Proton Saga, yang dilancarkan pada 9 Julai 1985. Ia berdasarkan kepada generasi kedua 4-pintu saloon Mitsubishi Lancer Fiore keluaran tahun 1983 dan dikuasakan oleh enjin Mitsubishi 4G13 Orion 1.3 liter. Proton Saga pertama melancarkan dari barisan pengeluaran di Shah Alam dipelihara di Muzium Negara sebagai simbol permulaan industri automotif Malaysia. Jualan Saga baru mengatasi bekalan dan Proton bergelut untuk memenuhi permintaan yang semakin meningkat, tetapi pada pertengahan 1986 ia telah menawan 64% majoriti bahagian pasaran domestik dalam segmen 1600cc bawah. Kemudian pada bulan Oktober 1987, varian hatchback yang dikenali sebagai Proton Saga Aeroback telah dilancarkan dan dipaparkan enjin 1.5L Mitsubishi 4G15 yang lebih kuat dan bahagian belakang-akhir yang direka semula. Proton memasuki pasaran United Kingdom pada Mac 1989 dengan saloon Saga dan hatchback duo, di mana syarikat Malaysia menetapkan rekod untuk "Fastest Selling Make of New Car Ever to Enter the United Kingdom". Jualan Proton merosot pada akhir 1980-an akibat kemelesetan ekonomi di seluruh dunia, dan kekurangan kepakaran teknikal dalam pengurusan Proton. Kenji Iwabuchi, bekas eksekutif Mitsubishi Motors, telah dilantik sebagai pengarah Urusan Proton pada tahun 1988. Dalam dekad berikutnya , terdapat perkembangan yang ketara di peringkat domestik dan global.

1990- Pada 15 Ogos 1992, Proton Saga Iswara telah dilancarkan. Ia berkongsi platform Mitsubishi lama yang digunakan dalam Proton Saga asal, tetapi gaya luaran dan dalaman yang unik kepada Proton. Saga Iswara telah digunakan secara meluas sebagai kenderaan teksi di Malaysia pada tahun 1990-an dan 2000-an, dan banyak terus dalam perkhidmatan. Pada 21 Mei 1993 Proton Wira telah diperkenalkan, sebuah kereta yang merupakan lebih bersedia dan lebih besar daripada Saga dan Saga Iswara. Wira adalah berdasarkan kepada generasi keempat Mitsubishi Lancer 1991 dan telah dijual di sebuah salun samaran empat pintu pada majlis pelancaran. Proton Wira Aeroback, varian hatchback lima pintu yang memaparkan belakang-akhir Proton direka menyertai pelbagai pada tahun 1994. Salun dan hatchback Wira berkongsi enam enjin yang berbeza dengan tahun 1996, yang kesemuanya bersumberkan dari Mitsubishi Motors. Enjin termasuk 1.3L 4G13 dan 4G15 1.5L dibawa dari Proton Saga, 4G92 1.6L yang lebih baru, 4G93 SOHC dan DOHC 1.8L dan 2.0L diesel 4D68. Wira merupakan kereta Proton yang pertama dihasilkan dalam pemanduan sebelah kanan (RHD) dan pemanduan sebelah kiri (LHD) konfigurasi, dan kekal hanya kereta Proton yang disediakan dengan enjin diesel.
Pada tahun 1995, Proton melancarkan tiga pintu Proton Satria hatchback dan dua pintu Proton Putra rampasan kuasa, kedua-duanya adalah berdasarkan kepada platform Wira dan dikuasakan oleh rangkaian yang sama enjin Mitsubishi ditawarkan di Wira, dengan pengecualian 2.0 L diesel. Proton Wira saloon dan hatchback, dan Proton Satria dan Putra telah secara agresif dieksport dan dipasarkan di seluruh Kesatuan Eropah dan Timur Tengah pada tahun 1990-an. Proton Perdana, saloon premium segmen D, dilancarkan pada tahun 1995. Ia adalah berdasarkan kepada generasi ketujuh Mitsubishi Eterna 1992 dan telah dipasang dengan 4G63 2.0 liter enjin l4 Mitsubishi. Ia telah ditawarkan dengan 177bhp atasan 6A12 enjin DOHC 2.0L V6 selepas 1999. Perdana kekal sebagai segmen D, kereta V6 berkuasa secara komersial dihasilkan oleh Proton. Berasaskan-AX Citroën 1.1 liter lima pintu supermini dipanggil Proton Tiara memulakan kerjaya pada tahun 1996. Ia adalah hasil daripada usaha sama antara Proton dan PSA Peugeot Citroën, kerjasama yang kemudiannya ditinggalkan selepas kematian Ketua Pegawai Eksekutif Proton ketika itu, Tan Sri Yahaya Ahmad pada tahun 1997.
Pada 30 Oktober 1996, Proton memperoleh pegangan 80% dalam syarikat British, Lotus Group International Limited, bernilai £ 51 juta. Faedah mengawal dibeli daripada A.C.B.N. Holdings S.A. Luxembourg, sebuah syarikat yang dikuasai oleh ahli perniagaan Itali Romano Artioli, kemudian juga pemilik Bugatti. Kepentingan Proton dalam Lotus telah meningkat kepada 100% pada tahun 2003. Lotus telah terlibat dalam pembangunan penggantungan dan pengendalian unsur-unsur semua kereta Proton dilancarkan sejak 1996. Proton Satria GTi, secara meluas dianggap sebagai kereta Malaysia yang terbaik yang pernah dihasilkan, berhutang banyak kejayaan kepada sumbangan Lotus.

Berapa ramaikah kakitangan Proton?
Hampir 12K yang mencari kehidupan di Proton, bekerja di pelbagai segmen dan bahagian di Shah Alam dan Tangjung Malim.
Pengurangkan pekerja adalah situasi yang tidak dapat dielakkan dalam menghadapi era Dunia Tanpa Sempadan. Ini adalah bagi mengurangkan kos pengeluaran yang boleh diganti dengan penggunaan mesin dan teknologi serta buruh yang lebih murah. Disamping itu ianya boleh meningkatkan pengeluaran. Dalam ertikata lain untuk menghadapi pasaran dunia tanpa sempadan pengeluaran haruslah dalam skala yang besar ini bererti Mass Production. Hanya dengan Mass production sahaja boleh mengurangkan kos operasi langsung dengan memperbanyakkan pengeluaran dan mengurangkan non overhead cost (kos tidak langsung).
Banyak lagi pengurangan pekerja yang berlaku dalam mana-mana syarikat multinasional yang tidak diketahui sebagai contoh.

pembanyaran elektronik mengurangkan human cashier di lebuhraya dan juga parking
Apakah yang berlaku kepada Proton?
Pada 2001, ia menguasai bahagian pasaran sebanyak 53%, tetapi merosot kepada 14% tahun lalu, di sebalik populariti kereta import dan aduan mengenai mutu kereta.
Siapakah yang menyebabkan Proton menghadapi masalah berkenaan?
Kebanyakan bahagian-bahagian sebuah kereta adalah dikeluarkan oleh pembekal-pembekal sah Proton, dan kebanyakan pembekal-pembekal ini tidak menjaga kualiti produk yang dihasilkan dan dibekalkan kepada Proton. Akhirnya Proton yang menerima label sebuah produk yang tidak bermutu tetapi diakibatkan oleh pembekal-pembekalnya.

Ikuti kami melalui RSS 2.0.
loading...