. PRU13 - Emmy Shaklee - [Shaklee Independent Distributor]

PRU13

at Selasa, 3 Januari 2012[12:20 PTG]

Pilihanraya Umum ke-13 (PRU13) is just around the corner. Are You Ready? Pilihanraya adalah satu medium untuk meluahkan kuasa rakyat iaitu pengundi untuk memilih pemimpin yang akan menerajui pemerintahan atau sekurang-kurangnya mewakili rakyat dalam perbahasan undang-undang di Parlimen. Di Malaysia, terbahagi kepada dua kerusi yang dipertandingkan dalam setiap PRU iaitu kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dan Parlimen

Kerusi dun dipertandingkan untuk mengetahui pihak manakah yang akan mentadbir sesebuah negeri di Malaysia, manakala kerusi Parlimen adalah untuk menentukan pentadbiran Malaysia. Tahukah kamu kamu boleh memilih untuk mengundi pada satu pihak atau membahagikan undi kepada dua iaitu satu untuk kerusi dun dan satu untuk kerusi parlimen. Ini bermakna anda boleh mengundi satu pihak untuk dun dan satu pihak lagi untuk parlimen. Sekiranya kedua-dua pihak boleh menguntungkan anda dan anda tersepit untuk membuat pilihan lakukanlah seperti di atas.

Parlimen Malaysia terbahagi kepada dua dewan iaitu Dewan Rakyat dan Dewan Negara, Dewan Rakyat diwakili oleh ahli parlimen iaitu individu yang memenangi kerusi parlimen yang dipertandingkan, manakala Dewan Negara diwakili oleh senator yang dilantik. 

Seorang menteri dalam kerajaan Malaysia boleh diperolehi melalui dua cara iaitu Pilihanraya (ahli parlimen) dan Senator (jalan belakang).

Abaikan sebarang maklumat mengenai Badan Perundangan di Malaysia iaitu parlimen. Jom kita lihat skop yang lebih luas apa itu PRU. PRU akan menentukan siapakah yang akan mewakili kita tidak kira dun ataupun parlimen kerana kedua-duanya adalah penting demi masa depan negara yang kita cintai. Tapi sebelum kita boleh bercakap mengenai PRU, adakah anda telah mendaftar sebagai Pemilih melalui Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) badan induk yang menguruskan semua pilihanraya di Malaysia. Sekiranya anda berusia 21 tahun atau ke atas pada tarikh semasa, segeralah mendaftar sebagai pemilih dengan membawa kad pengenalan ke mana-mana pejabat SPR terdekat.

Ikuti kami melalui RSS 2.0.
loading...