Muflis dan Dasar Pelik Bank
WAKTU ini dianggarkan nilai hartanah di negara ini yang hendak dilelong berjumlah RM28 juta. Kebanyakannya milik orang Melayu.
Dalam satu insiden lelong terbaharu melibatkan seorang peminjam di
Johor Bahru, nilai aset peminjam berkenaan dilaporkan berjumlah RM27
juta dengan hutang yang ditanggungnya hanya kira-kira RM4 juta.
Peminjam terbabit hanya tertunggak tiga bulan ansuran bulanan, namun
yang mengejutkan, pihak bank terus mengambil tindakan drastik.
Antaranya, menarik balik kemudahan pinjaman, mengarahkan pihak peguam
bank melelong hartanah serta memaklumkan bahawa peminjam telah pun
dibankrapkan.
Mendedahkan hal demikian kepada Utusan Malaysia semalam, Presiden
Persatuan Penyelesaian Pengguna dan Peminjam Malaysia (4PM), Rosland
Mohd. Arif memberitahu, yang menarik minat pihaknya untuk menangani kes
tersebut apabila diberitahu oleh peminjam bahawa pihak bank memaklumkan
di dalam ‘Islamic loan’ jika tertunggak bayaran sebanyak tiga bulan
sahaja, bank boleh menarik balik fasiliti pinjaman.
Ini sekali gus meneruskan tindakan perundangan bagi melelong hartanah
serta membankrapkan peminjam kerana menurut kata bank tersebut,
‘Islamic loan’ tiada apa-apa rayuan yang boleh dibuat. Dan kesemua
perkara itu telah pun tertera atau tercatat dalam perjanjian pinjaman
dan pihak peminjam telah menandatanganinya tanda bersetuju.
“Malah, pihak bank mencabar, jika tak puas hati dengan tindakan bank,
peminjam boleh melantik peguam untuk lawan kes atau buatlah aduan terus
ke bank negara.
“Ekoran itu, pihak kami 4PM menyahut cabaran ini bagi pihak peminjam
dengan tindakan telah dimulakan. Maklumat semasa hasil siasatan 4PM
mendapati terkini pinjaman tersebut tiada langsung tunggakan yang mana
ansuran bulanan telah dibayar sehingga bulan ini (Mei tahun ini).
Persoalannya, atas dasar apakah tindakan perundangan diambil terhadap
peminjam ini?,” kata beliau.
Dalam satu lagi kes, seorang peminjam dari Cameron Highlands
melaporkan kepada 4PM, segala usaha telah dilakukan dengan membuat
rayuan namun tetap tidak diendahkan oleh bank. Kata bank, jalan
penyelesaian hanyalah melalui lelongan awam.
“Ini tidak ada perikemanusiaan. Dalam kes jenayah berat sekali pun,
apabila pesalah dijatuhi hukuman gantung sampai matipun, pesalah masih
lagi diberikan peluang merayu di Mahkamah Rayuan dan kemudian ke
Mahkamah Persekutuan. Ini tidak dalam kes muflis, hairan?,” kata
Rosland.
Rosland mendedahkan, trend terkini amalan pihak bank adalah menutup
pintu rundingan, melainkan dengan peminjam membuat bayaran penuh baki
hutang pada jumlah yang terlalu tinggi.
Kata beliau: “Akan tetapi apabila pembayaran dibuat, pihak bank
menerima atas dasar ‘tanpa prasangka’ (without prejudice). Bayaran
diterima tetapi tindakan tetap diteruskan. Ini keterlaluan. Bank
sepatutnya lebih prihatin dalam memberi peluang kepada pihak peminjam.”
Terkini, kata Rosland, dasar pihak bank amat pelik kerana terdapat
cara penyelesaian yang boleh disarankan kepada peminjam. Namun malangnya
bank langsung tidak fokus atau mencadangkan bentuk penyelesaian kepada
pihak peminjam.
“Contohnya, Bank Negara menggalakkan pihak bank supaya menggunakan
peranan Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) yang boleh
dirujuk kepada peminjam, namun ini tidak dilakukan.
“Selain, boleh dicadangkan supaya membuat penjadualan semula ke atas
pinjaman bagi mengelakkan perundangan diteruskan, ini juga tidak
disarankan,” katanya.
Bagi peminjam yang jatuh sakit, hilang upaya, bencana alam ataupun
dibuang kerja, mereka layak diberi kelonggaran dari segi pembayaran yang
dipanggil ‘moratorium’ untuk tempoh maksimum setahun. Ini bagi
mengelakkan tindakan perundangan diteruskan.
“Selepas tempoh tersebut, barulah wajar untuk mereka memulakan semula
pembayaran mengikut kadar kemampuan yang dipersetujui pihak bank,
“Namun hari ini bank tetap dengan pendirian asal, teruskan ‘legal
action’ ke atas peminjam yang akhirnya rumah akan dilelong, kereta
ditarik dan kesudahannya jatuh bankrap,” kata Rosland yang bagaimanapun
memuji komitmen beberapa bank seperti CIMB dan Hong Leong Bank yang
memberi ruang kepada 4PM berunding untuk membincangkan kes muflis
melibatkan peminjamnya.
Dalam hal ini, kata beliau, 4PM yang merupakan badan bukan kerajaan
(NGO) boleh dihubungi di talian 03-23867835 atau 019-2531000/019-3971000
dan www.ppppm.weebly.com.
Kata beliau: “Setakat ini, kami telah berjaya menunda dan menarik
balik kes-kes lelongan awam. Banyak kes telah kami keluarkan daripada
status kebankrapan walaupun prosesnya juga rumit.
“Ahli-ahli perniagaan yang telah dituntut oleh bank-bank untuk
membayar balik berjuta-juta ringgit selalunya berasa lega sebab mereka
dianugerahkan pengurangan yang berbaloi. Satu contoh melibatkan seorang
ahli perniagaan yang dituntut supaya bayar balik RM1.9 juta. Tetapi
dengan komitmen kami mewakili beliau dan juga laporan kepada Bank
Negara, akhirnya beliau hanya diluluskan bayaran balik RM1.1 juta
sebagai penyelesaian akhir.”
Ikuti kami melalui RSS 2.0.