. Malas - Emmy Shaklee - [Shaklee Independent Distributor]

Malas

at Khamis, 15 September 2011[9:42 PG]

Malas adalah satu penyakit Psikologi, dimana pemikiran individu dibebankan dengan satu perasaan segalanya susah dan tidak menarik. Kebelakangan ini, perkembangan perkakasan dan peralatan atau Gadget yang berteknologi menambahkan lagi pengidap penyakit malas ini.

Sebenarnya penyakit Malas kini adalah satu pemangkin kepada perkembangan instrumen atau gadget bagi memudahkan urusan kerja seharian. Ianya harus dipandang sebagai satu usaha untuk meningkatkan kualiti hidup. Inventor-inventor yang berjaya pada hari ini menterjemahkan malas ini sebagai satu usaha dan dorongan untuk mencipta sesuatu alat bagi memudahkan, menyenangkan dan mempercepatkan kerja. Tetapi sekiranya ia dilihat dari sudut pandangan negatif, malas adalah satu penyakit yang merbahaya dan merosakkan masyarakat kerana masyarakat akan menjadi tidak terurus.

Bila berfikiran positif setiap perkara negatif akan bertukar menjadi indah. Begitulah juga dengan penyelesaian untuk penyakit Malas ini. Pertama sekali kita mesti melihat apakah penyebab malas ini. Penyakit ini sememangnya ada dalam diri setiap individu yang masih bernafas sehinggalah individu berkenaan meninggalkan dunia buat selama-lamanya. Namun alternatif dan tindakan yang diambil yang menentukan mereka ini berjaya mengawal penyakit ini bukannya menyembuhkan penyakit ini.

Bagi setiap situasi, tentunya ada subjek yang menggalakkan penyakit malas ini berkembang dalam diri seperti individu, persekitaran dan sebagainya yang merangsang penyakit ini untuk hidup subur. Inaya adalah seperti baja yang menyuburkan tumbuh-tumbuhan dan tanaman dan makanan kepada ternakan. Sememangnya kita tidak boleh meracuninya dengan racun atau agen untuk mematikan penyakit ini tetapi sebagai usaha alternatif, kita perlu menyuburkan penyakit rajin yang ada dalam diri kita dengan galakan yang lebih kuat daripada subjek yang menyuburjkan penyakit malas itu sendiri. Contohnya individu yang boleh membuatkan kita hadir tidak kira apa keadaannya. Sebagai penjelasan lanjut sekiranya suasana/ pekerjaan yang kita hadiri itu tidak menyeronokkan carilah sesuatu yang menyeronokkan untuk kita menghadirinya. Sekiranya kerja yang dilakukan adalah sukar dan membosankan.. fikirkan mungkin ada awek atau gadis atau situasai yang menyeronokkan dalam situasi yang membosankan yang ingin kita lihat di sekolah, pejabat dan sebagainya. Jadikanlah ianya agen yang menyuburkan Penyakit Rajin.

Jangan mengambil mudah bahawa sesuatu yang membosankan itu adalah membosankan, tentu ada sekurang-kurangnya satu perkara yang menyeronokkan di situ.

Ikuti kami melalui RSS 2.0.
loading...