. Perjalanan - Emmy Shaklee - [Shaklee Independent Distributor]

Perjalanan

at Selasa, 27 September 2011[4:11 PTG]

Hidup ini adalah satu perjalanan, dari alam roh menuju alam BAQA’… iaitu alam yang kekal abadi. Dunia ini hanyalah satu persinggahan sementara untuk mengumpul bekalan untuk digunakan di alam BAQA’. Setiap insan pasti akan merasa saat perpisahan terakhir… meninggalkan jasad terbujur kaku tidak bernyawa, tidak berdaya. Hari itu pasti akan tiba dan destinasinya semakin hampir namun perjalanan yang dilalui tidak semestinya senang adakalanya penuh dengan rintangan dan dugaan. Janganlah sampai suatu hari nanti kita tersasar dari jalan yang sebenarnya kerana destinasinya berbeza. Setelah menyedari sekiranya anda tersesat kembalilah kepangkal jalan dan pilihlah jalan yang sebenarnya.

Bukan itu yang ingin aku coretkan disini. Apa yang sebenarnya ingin aku coretkan disini adalah perjalanan dengan kenderaan ke suatu destinasi yang jauh. Tahukah anda kenderaan anda dijana oleh enjin. Terdapat beberapa jenis enjin antaranya enjin elektrik, enjin petrol dan enjin diesel. Setiap enjin perlu sentiasa diselenggara untuk memastikan ianya berada dalam keadaan tip-top dan memberikan kuasa yang maksimum. Tentunya setiap pemilik kenderaan tidak mengabaikan penyelenggaraan enjin tetapi penyelenggaraan sahaja tidak mencukupi untuk memastikan ianya sentiasa memberikan kuasa maksimum. Ini yang jarang dititik berat oleh setiap pengguna kenderaan.

Seperti juga manusia dalam menempuh perjalanan yang jauh memerlukan rehat seperti tidur dan sebagainya. Begitu jugalah dengan enjin kenderaan anda. Tahukah anda enjin perlu dimatikan selama 15 ke 30 minit untuk perjalanan sejauh 200-250 kilometer atau 2 – 2.5 jam perjalanan yang mana terdahulu. Oleh kerana ingin tiba ke destinasi dengan segera kita tidak mengendahkan tip ini. Dengan berbuat demikian juga kita merehatkan diri. Ini disyorkan oleh mekanik kerana perjalanan sejauh 200 kilometer atau 2 jam perjalanan membuatkan minyak pelincir enjin terlalu panas dan mengurangkan kelikatan (iaitu kualiti kelancaran) dan boleh mengakibatkan enjin kenderaan tersangkut (jamned) kerana geseran.

Disamping itu juga, ianya dapat menyejukkan sistem brek kenderaan dan seterunsnya menjadikan kenderaan yang dinaiki itu lebih selamat.

Tidak kira kenderaan apakah yang anda gunakan, sekiranya anda mengamalkan tip ini nescaya jangkahayat enjin kenderaan anda akan bertambah.

Ikuti kami melalui RSS 2.0.
loading...