. Mahar dan Hantaran - Emmy Shaklee - [Shaklee Independent Distributor]

Mahar dan Hantaran

at Rabu, 23 November 2011[5:27 PTG]

Bila tiba je hujung tahun aka musim cuti sekolah, undangan majlis perkahwinan semakin banyak sehinggakan perancangan yang terapi perlu untuk mengelakkan termiss. Bukannya pa sampai 10 majlis perkahwinan yang perlu dihadiri dalam satu hari. Kalau dihitung satu rumah RM10… 10 buah rumah, agak2 terbang RM100. Itu tidak menjadi masalah dalam kehidupan bermasyarakat. Bukannya wang ringgit yang menjadi masalah.
Tapi kebelakangan ini, mas kahwin @ mahar dan wang hantaran begitu tinggi. Mana pihak lelaki nak cari duit yang banyak tu.. Depa tu bukannya born rich ataupun kerja yang hebat dengan pendapatan ribu-riban, sama macam kita juga dalam lingkungan sederhana rendah.
Jadi untuk mengatasi masalah kewangan tentulah finance dicari. Dan tentunya bank akan menjadi tempat mereka untuk mengadu nasib (nak pinjam duit ler tue). Setelah majlis berlangsung dengan agak grand ala gitu… masalah lain pula yang timbul… Nak bayar hutang ler jawabnya…
Bab nak bayar balik nie memang satu masalah besar, tak bayar nanti black list dan susahkan urusan diri sendiri. Nak dibayar, nak makan pun kadang-kadang termiss. Akhirnya masalah ini berlanjutan dan berterusan. Daripada masalah kewangan yang dihadapi ini akan mengundang kepada keruntuha rumahtangga. Itulah sebabnya mengikut statistik kebanyakan pasangan yang bercerai adalah pasangan yang berusia kurang dari 10 tahun. Ini berlaku kerana masalah kewangan yang dihadapi.
Untuk itu, saya ingin berpesan kepada ibu-bapa yang memiliki anak gadis/ dara tue, janganlah letakkan hantaran tinggi-tinggi semakin tinggi hantarannya semakin cepat nanti anak kita tue bertukar statusnya. Cuma sekadar mengingatkan, nak menghalang tak boleh. Tepuk dada tanya iman…

Ikuti kami melalui RSS 2.0.
loading...