. Triangle Exposure Dalam Fotografi - Emmy Shaklee - [Shaklee Independent Distributor]

Triangle Exposure Dalam Fotografi

at Rabu, 11 Disember 2013[10:43 PG]

Triangle Exposure
Hari  ini ada mood nak berkongsi tentang asas dalam fotografi iaitu Triangle Exposure atau Segitiga Exposure yang merupakan asas dalam fotografi.

SegitigaExposure merupakansuatucarauntukmendeskripsikanimaginasifotoSegitigaExposure merupakansuatucarauntukmendeskripsikanimaginasifotografi  ke tiga aspek exposure.

Setiapsudutdarigambarsegitigadisebelahmenunjukkansatudaritigavariabeliaitu, aperture, shutter speed dan ISO.

Triangle Exposure

Perubahanhanyasatudariketigaelementersebutakanmembuatfotoandaakannampaklebihgelapatauterangdanakanmengubahketrampilannya.
Sebagaicontoh:

PenggunaanShutter Speed yang lama atau slow speedakanmengakibatkanmotion-blur pada foto tetapiakanmembuatfotobertambahterang(peningkatanexposure) inikeranajumlahcahayalebihyang masukkedalamsensorgrafi  ke tiga aspek exposure.
Setiapsudutdarigambarsegitigadisebelahmenunjukkansatudaritigavariabeliaitu, aperture, shutter speed dan ISO.

Perubahanhanyasatudariketigaelementersebutakanmembuatfotoandaakannampaklebihgelapatauterangdanakanmengubahketrampilannya.
Sebagaicontoh:

PenggunaanShutter Speed yang lama atau slow speedakanmengakibatkanmotion-blur pada foto tetapiakanmembuatfotobertambahterang(peningkatanexposure) inikeranajumlahcahayalebihyang masukkedalamsensor.

Triangle Exposure
Apa Itu Aperture
Aperture mempunyai fungsi yang sama seperti iris pada mata kita. 
Aperture mengawal jumlah cahaya masuk ke dalam kameraanda. 

Jika anda lihat pada kamera anda akan tertulis f3.5 - f5.6 (pada lens 18-55mm) merupakan aperture pada kamera anda.
Aperture juga bergantung kepada keupayaan lens anda. 
Semakin besar aperture, semakin kecil bukaan lens tersebut

Sebagaitambahan. Bilaaperture semakinbesar, semakinbanyakjugakkawasanyang difokus. Diatasmerupakanperbandinganantaraaperture yang tinggi dan rendah.


Triangle Exposure
Apa Itu ISO
ISO ialah tahap sensitif sensor kamera anda. ISO wujud sebelum kewujudan kamera digital lagi iaitu kamera filem. ISO berlainan bergantung kepada filem yang digunakan. 
Filem kamera yang yang mempunyai ISO yang rendah seperti 100 ataupun 200, filem tersebut sesuai digunakan pada keadaan sekeliling yang terang dan cerah.

Filem kamera yang mempunyai ISO yang tinggi seperti 400 sesuai digunakan dalam environment yang gelap.

Tetapi pada zaman sekarang kebanyakan kamera menggunakan sensor dimana ISO dapat ditetapkan pada sensor tersebut. Jadi tidak perlu lagi kita membeli filem yang berlainan malah dapat menggunakan ISO yang lebih tinggi.

Secara kasarnya, ISO yang tinggi mempunyai tahap sensitif yang tinggi terhadap cahaya. 
Walaupun ISO yang tinggi mempunyai kelebihan tersebut akan tetapi, gambar yang terhasil akan menghasilkan noise pada gambar tersebut.


Triangle Exposure
Apa Itu Shutter Speed
Shutter speed ataudalambahasamelayukelajuanshutter ialahkepantasankamerakitamengambilgambar. Andaakansedarpadaskrinandaterdapatnombor1/100, 1/200 dansebagainyadalamunit saat.
Semakincepat shutter speed, semakinstatikgambaryang diambildanjugakurangcahayaakanmasuk. Begitulahjugasebaliknya.
Triangle Exposure


Seperti gambardi atas, terdapat3 jenisgambaryang mempunyaishutter speed yang berlainan. Gambaryang kirimempunyaishutter speed yang lebih laju dan kipas di belah kanan ditangkapmenggunakanshutter speed yang lebih perlahan

Triangle Exposure

Perkara diatasmerupakanperkaraasasyang perluandasemuatahusebelumandamenggunakankameraDSLR. Jikaandaberjayamenguasai3 perkaradiatasataudipanggilsegitigaexposure, makaandatelahbersediauntukmempelajaritentangfotografidenganlebihlanjut

Melaluipenguasaansegitigaexposure iniandatidakmenghadapimasalahdalammemahamiistilahfotografiseperti:
a)Bokeh
b)Long Exposure /Short Exposure
c)Deep Of Field
d)Exposure Compensation
e)Flash exposure dll

Ikuti kami melalui RSS 2.0.
loading...