. Kunyit, Petua Dan Khasiatnya - Emmy Shaklee - [Shaklee Independent Distributor]

Kunyit, Petua Dan Khasiatnya

at Isnin, 30 Mac 2015[9:05 PG]

Petua Dan Herba Kongsibersamanora

Asal usul Kunyit, Petua Dan Khasiatnya 

Nama saintifik : Curcuma domestica Loir. 
Nama biasa : Tumeric 
Nama tempatan : Kunyit 
Famili : Zingiberaceae 

Asal Usul Kunyit 

Menurut catatan jabatan perhutanan, kunyit atau ‘Tumeric’ merupakan sejenis tumbuhan yang dijadikan bahan rempah yang memberikan warna kuning cerah khususnya masakan kari bagi orang Melayu dan India. ‘Tumeric’ juga digunakan sebagai bahan pewarna dan juga sebagai ubatan dan perasa sejak 600 SM. Maklumat tersebut telahpun dicatatkan dalam sejarah herba Assyria sekitar 2500 tahun yang lalu. Tumbuhan ini dianggapkan sebagai salah satu herba yang sangat bernilai kepada manusia. Dalam sejarah perubatan rakyat India, ‘tumeric’ dianggapkan sebagai bahan antibiotik semulajadi yang terbaik sementara pada masa yang sama ia juga digunakan untuk memudahkan proses penghadaman dan memperbaiki perjalanan usus. Tumbuhan ini berasal dari Asia Tenggara dan masa kini tumbuhan ini menjadi tanaman perdagangan di China, India, Indochina dan Indonesia.

Kunyit merupakan salah satu penyembuh semula jadi yang berkuasa. Berkurun lamanya kunyit telah digunakan dalam kehidupan manusia. Di India, kunyit banyak sekali kegunaannya. Ia juga adalah tempat pertama kunyit digunakan sebagai pewarna sebelum ia menjadi herba yang popular dan terkenal seperti sekarang. Kunyit atau nama saintifiknya Curcuma longa merupakan tanaman yang berkait rapat dengan halia. Dikenali juga dengan nama turmeric (Inggeris), herba ini banyak ditanam di negara Asia, iaitu India terutamanya dan Afrika.

Ciri-Ciri Tumbuhan Kunyit 

‘Tumeric’ merupakan sejenis herba yang mempunyai jangkahayat yang panjang dan boleh tumbuh sehingga mencapai 1m tinggi. (Kalau ada penggunaan bahasa 'herba' yang kurang difahami, sila semak kat Google ya...)
Tanaman kunyit merupakan tumbuhan bercabang. Batangnya tegak, bulat dan membentuk rimpang dengan warna hijau kekuningan. Batangnya tersusun dari pelepah daun. Daunnya tunggal, berbentuk bulat telur, mempunyai tulang dan berwarna hijau. Pokok kunyit mempunyai bunga yang akan keluar dari pucuk batang. Bunganya mempunyai mahkota dan berwarna putih kekuningan. Rimpang kunyit berwarna oren kecoklatan. Manakala isi rizomnya berwarna oren kekuning-kuningan.

Khasiat Sebenar Kunyit

Tumbuhan ini digunakan untuk rawatan antiradang, antimalaria, pencegahan bakteria, pencegahan kulat, merangsang tubuh dan juga untuk rawatan terseliuh, cacing pita, kudis buta, ‘neuralgia’ (sakit saraf terutamanya di bahagian muka dan kepala) serta sakit sendi (reumatik). Ia juga digunakan untuk mencegah serangga. Kunyit kering biasanya digunakan sebagai perasa makanan dan untuk menyediakan bahan pewarna kuning. Di Malaysia, kunyit digunakan sebagai kosmetik semasa upacara tradisi. Ia juga sebagai bahan utama dalam masakan terutamanya masakan kari. Kunyit yang disediakan bersama dengan minyak digunakan untuk menghaluskan kulit yang kasar dan sekiranya dicampurkan dengan air perahan limau digunakan untuk rawatan bengkak dan terseliuh serta luka.

Ada petua ringkas dari kunyit yang amat berguna. Antaranya, air rebusan kunyit boleh digunakan untuk menyejukkan mata. Kunyit yang dipanaskan bersama dengan susu dan gula boleh merawat kesejukan badan. Manakala kunyit yang dicampur dengan minyak bijan dan madu dijadikan sebagai tonik. Rizom kunyit yang dilumatkan dan dijadikan sebagai demahan boleh merawat dan mempercepatkan perjalanan air susu badan wanita. Betapa hebatnya petua dari herba bernama kunyit ini.

Lain-lain Khasiat Kunyit

1. Untuk menghilangkan gatal-gatal kulit - Caranya adalah, ambil kunyit dan asahkan dengan minyak kelapa hingga pekat, kemudian lumurkan ke bahagian kulit yang gatal. Untuk mengasah tu terpulanglah kepada anda. Cara yang mudah adalah dengan mengasah di dalam lesung batu.

2. Untuk merawat haid yang tidak teratur - ambil dua buku kunyit lalu ditumbuk hingga lumat bersama ketumbar, buah pala, jintan hitam (habbatus sauda), bunga cengkih, bunga kiambang dan daun sirih. Kemudian direbus hingga mendidih dan ditapis. Minumlah air rebusan tadi dua atau tiga kali seminggu.

3. Untuk mengurangkan panas dalam badan - Untuk mengatasi demam disebabkan panas dalam badan atau bibir pecah-pecah, ambil kunyit sebesar jari, parut halus dan perah untuk mendapatkan airnya. Kemudian campurkan sedikit air asam jawa. Minumlah air campuran tersebut, insyaallah ia akan dapat menurunkan tahap panas badan ke tahap normal.

4. Untuk mengubati kudis - Ambil dua buku kunyit hidup, bersihkan dan tumbuk hingga halus. Kemudian masaklah ia dengan setengah cawan minyak kelapa. Setelah sejuk, sapukan pada bahagian berkudis.

5. Untuk menambah darah - Ambil enam buku kunyit dan tiga biji lempoyang dan tumbuk kedua-dua bahan tersebut hingga lumat. Minumlah air perahan dari bahan tadi. Kemudian telan pula sebiji kuning telur (sebaik-baiknya telur ayam kampung) mentah.Amalkan tiap-tiap hari selama seminggu. Insyaalah masalah kekurangan darah akan dapat diatasi dan tenaga anda akan bertambah baik.

6. Untuk menguatkan tenaga batin - Ambil satu sudu besar air perahan kunyit, satu sudu besar madu lebah, dua sudu air limau nipis dan dua biji telur ayam kampung. Kacaukan telur bersama bahan-bahan tadi sehingga sebati. Minumlah dua kali seminggu.

7. Untuk masalah kulit berminyak - Ambil kunyit, bersihkan dan ditumbuk halus. Setelah itu campurkan dengan satu sudu madu lebah dan air limau nipis dan gaulkan hingga sebati. Sapukanlah bahan tadi di muka dan biarkan selama 15 minit. Bersihkan muka dengan air suam. Amalkan selalu untuk mendapatkan kesan yang memberangsangkan.
Mengikut amalan kaum India, kunyit untuk juga amat berguna untuk menjaga kesihatan wajah dan kulit. Lagipun kunyit yang telah digunakan berabad-abad lamanya boleh digunakan oleh semua peringkat umur dan harganya pun murah. Saya nak kongsikan cara merawat jerawat di muka dengan menggunakan serbuk kunyit. 

Kunyit juga efektif untuk mengubati jerawat, kerana ia memiliki sifat antiseptik dan antibakteria. Dengan demikian, jerawat akan segera di hilangkan oleh kunyit, dan akan membuat kulit kembali menjadi halus dan bercahaya. Masker wajah kunyit tidak hanya akan membantu untuk membersihkan bekas jerawat dan radang kulit, tetapi juga akan mengurangi pengumpulan minyak oleh kelenjar sebaceous. Boleh juga buat masker wajah sendiri, dengan cara mencampur serbuk kunyit, serbuk cendana dan tambahkan jus lemon. Sapukan pada wajah selama 10 minit, dan bilas dengan air suam. Untuk menghilangkan bekas jerawat, sapukan campuran kunyit dan air biasa pada kawasan tanda bekas jerawat selama 15 minit.

Kunyit Merawat Kanser?

*Saintis di University of Leicester telah memulakan ujian ke atas pesakit bagi menguji sama ada rempah boleh membantu merawat kanser usus. Penyelidik universiti berkenaaan menjalankan kajian mengenai curcumin yang ditemui dalam kunyit iaitu rempah. Kunyit merupakan bahan yang popular dalam masakan dan kari. Profesor Akon Steward berkata, mereka telah memeriksa sama ada curcumin dapat "mengurangkan perkembangan kanser" terutama apabila di gunakan semasa kemoterapi. 

Pernah dengar diet kurus dengan minum air kunyit? Saya ada sedikit pengalaman mengenai air kunyit. Sejak kecil saya sudah biasa minum air kunyit iaitu setiap kali emak saya buat semasa dalam pantang. Kami adik beradik suka minum air kunyit yang dibuatnya. Ingatkan minum untuk suka-suka, rupa-rupanya disebalik air kunyit tersebut adalah berkhasiat untuk menguatkan rahim. Ohh...patutlah...

Tadi kita dah tahu khasiat dan asal usul kunyit, kita cuba pula resepi Air Asam Kunyit Untuk Kurus.
  • Kunyit hidup
  • Asam Jawa
  • Gula merah/ Gula pasir
  • Air
Semua bahan ikut citarasa sendiri. Potong halus kunyit hidup. Kemudian campurkan semua bahan tadi dalam periuk dan masak hingga mendidih. Minum dua kali sehari.

Sudahkah anda kenal kunyit yang saya ceritakan di atas? Harap-harap apa yang saya tuliskan mengenai asal usul kunyit sebagai tumbuhan herba dan khasiatnya telah menimbulkan minat anda untuk menggunakannya dalam amalan pemakanan seharian.

Ikuti kami melalui RSS 2.0.
loading...